Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26648
Title: Lise İkinci Sınıf Ekosistem Ekolojisi Konusunun Öğretiminde Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Kavramsal Anlama, Bilimsel Süreç Becerileri ve Biyoloji Öz-Yeterlikleri Üzerine Etkisi
Other Titles: The Effect of Creative Drama Activities on Conceptual Understanding, Scientific Process Skills and Biology Self-Efficacy in Teaching Secondary School Ecosystem Ecology
Authors: Güçlü, Ayşe Filiz
Advisors: Savran Gencer, Ayşe
Keywords: Ekosistem ekolojisi,
yaratıcı drama,
kavramsal anlama,
bilimsel süreç becerileri,
biyoloji öz-yeterlik
Ecosystem ecology,
creative drama,
conceptual understanding,
scientific process skills,
biology self-efficacy
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmanın amacı, yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlamalarına, bilimsel süreç becerilerine ve biyoloji öz-yeterlik algılarına etkisini araştırmaktır. Çalışma 2013-2014 eğitim ve öğretim yılında Denizli ilindeki bir lisede biyoloji dersi kapsamında 14’ü kontrol grubunda, 14’ü deney grubunda olmak üzere toplam 28 lise ikinci sınıf öğrencisi ile ön-test son-test yarı deneysel desende yürütülmüştür. Deney grubunda ekosistem ekolojisi konusu yaratıcı drama yöntemlerinin kullanıldığı etkinliklerle işlenirken, kontrol grubunda mevcut biyoloji öğretimi programı kullanılarak işlenmiştir. Deney grubunda her uygulama üçer saat olmak üzere altı etkinlik altı hafta boyunca uygulanmıştır. Uygulamadan önce ekoloji kavramları testi, bilimsel süreç becerileri testi ve biyoloji öz-yeterlik ölçeği deney ve kontrol grubuna ön-test olarak uygulanmıştır. Uygulamadan sonra aynı testler son-test olarak yeniden her iki gruba uygulanmıştır. Çalışma süreci boyunca ekolojinin temel kavramları, ekosistemi etkileyen faktörler, besin zincirleri, besin ağları ve enerji piramitleri, madde döngüleri (su, karbon ve azot), ekosistem hizmetleri ve sürdürülebilirlik konu başlıklarında yaratıcı drama yöntemine göre geliştirilen etkinlikler uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, ekoloji kavramları ön testinde deney grubu ile kontrol grubu puan ortalamaları arasında belirgin bir farklılık oluşmamıştır. Deney grubu ile kontrol gruplarının son testteki puan ortalama artışlarına bakıldığında; yaratıcı drama etkinliklerini içeren öğretimin yapıldığı deney grubunda, programa bağlı kalınarak öğretim yapılan kontrol grubuna oranla puan ortalamasının daha fazla artış gösterdiği görülmüştür. Yaratıcı drama yöntemiyle biyoloji öğretiminin yapıldığı gruptaki öğrencilerin bilimsel beceri düzeylerinde artış olduğu görülmüştür. Çalışma sonucunda deney ve kontrol gruplarında doğru sayısının arttığı ancak deney grubunda yapılan yaratıcı drama etkinliklerinin öğrenci başarısını belirgin bir şekilde arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır Yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin kavramsal anlama düzeyleri ve bilimsel süreç becerileri üzerinde olumlu bir etkisi olduğu sonucuna varıldı. Bununla birlikte, biyolojik öz yeterlik algısı üzerinde bir etkisi olmamıştır. Ekoloji kavramları testi ile bilimsel süreç becerileri testi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
The aim of this study is to investigate the effects of creative drama activities on students' conceptual understanding, scientific process skills and biology self-efficacy beliefs. The study was conducted in the context of biology course at a publichigh school in Denizli provinceas a pretest-posttest quasi-experimantal design with 14 students in the experimental group and 14 students in the control group with the total of 28 students during2013-2014 academic years. In the experimental group, the subject of ecosystem ecology was covered with activities using creative drama methods, while the control group used the current biology teaching program.In the experimental group, six activities activities were were administered, each for three hours, for six weeks. Before the study, ecology concepts test, scientific process skills test and biology self-efficacy instrument were applied as pre-test.After the study, the same tests were applied as post-test. During the course of the study, the activities were developed according to creative drama methods including the topics of the basic concepts of ecology, factors affecting ecosystem, food chains, food networks and energy pyramids, substance cycles (water, carbon and nitrogen), ecosystem services and sustainability. According to the findings of the study, there was no significant difference between the mean scores of the experimental group and the control group in the pre-test of ecology concepts.When the mean increase in the post-test scores of the experimental and control groups is examined, it was seen that the mean score in the experimental group in which creative drama activities were conductedincreased more than the control group in which current biology program was followed. It was observed that there was an increase in the scientific process skill levels of the students in the group in which biology teaching was performed with creative drama method. As a result of the study, it was concluded that the correct number of experimental and control groups increased, but the creative drama activities in the experimental group significantly increased the student achievement. It was concluded that creative drama method had a positive effect on students' conceptual understanding levels and scientific process skills. However, it did not have a significant effect on the biological self-efficacy perception. A statistically significant positive correlation was found between the ecology concepts test and the scientific process skills test.
URI: https://hdl.handle.net/11499/26648
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ayşe Filiz Güçlü.pdf1.63 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

316
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

904
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.