Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26771
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇobanoğlu, Fatma-
dc.contributor.authorKurun, Mehmet-
dc.date.accessioned2019-10-09T13:28:35Z-
dc.date.available2019-10-09T13:28:35Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/26771-
dc.description.abstractIn this research, it was aimed to determine the relationship between school administrators' administrative behaviors and cyberloafing behaviors. The sample of this research, which is a relational survey model, consisted of 41 school principals and 433 teachers working in Tavas district of Denizli in 2018-2019 academic year. “Cyberloafing Scale" developed by Örücü and Yıldız (2014) and adapted to school principals by Özdem and Demir (2015) was used to measure the level of cyberloafing behaviors. In order to measure the level of administrative behaviors, the" Administrative Behavior Scale" developed in International Teaching and Learning Research (TALIS 2008) was used for both administrators and teachers. In the analysis of the data, because the normal distribution was normal, parametric test was used. However, nonparametric test was used in group comparisons when the number of elements was less than 30. The Pearson Correlation test was used to determine the relationship between the level of managerial behaviors of school principals and the levels of cyberloafing behaviors. When the results of the study were examined, it was found that school administrators exhibited “quite often" administrative behaviors according to the teachers' perceptions,“ very often" according to the perceptions of the school administrators. Also school principals exhibited cyberloafing behaviors "very low”. In addition, according to the perceptions of both school administrators and teachers, it was revealed that school administrators exhibited their administrative leadership behaviors more than instructional leadership behaviors. It was seen that the school administrators' administrative behaviors and cyberloafing behaviors did not make a difference according to the variables of school administrators, but it was seen that the teachers' perceptions of the school administrators' level of administrative behavior differed according to the type of school they work. According to the teachers' perceptions, it is concluded that there is no relationship between the levels of school administrators' administrative behaviors and the cyberloafing behaviors.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada, okul yöneticilerinin yönetsel davranışları gösterme düzeyleri ile sanal kaytarma davranışları gösterme düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlamıştır. İlişkisel tarama modelinde olan bu araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı Denizli ili Tavas ilçesinde görev yapan 41 okul müdürü ve 433 öğretmen oluşturmuştur. Sanal kaytarma davranışları düzeyini ölçmek için Örücü ve Yıldız (2014) tarafından geliştirilen, okul yöneticilerine uyarlanması Özdem ve Demir (2015) tarafından gerçekleştirilen “Sanal Kaytarma Ölçeği” kullanılmıştır. Yönetsel davranışlar düzeyini ölçmek için ise 2008 yılında yapılan Uluslararası Öğretme ve Öğrenme Araştırması (TALIS)’nda geliştirilen “Yönetsel Davranışlar Ölçeği” hem yöneticiler hem de öğretmenler için kullanılmıştır. Verilerin analizinde, normal dağılım göstermesi nedeniyle parametrik test kullanılmıştır. Ancak grup karşılaştırmalarında eleman sayısının 30’un altında olduğu durumlarda nonparametrik test kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin yönetsel davranışları gösterme düzeyleri ile sanal kaytarma davranışları gösterme düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Korelasyon testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde, öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin yönetsel davranışları “oldukça sık” sergiledikleri, okul yöneticileri algılarına göre ise “çok sık” sergiledikleri ve okul yöneticilerinin “çok az” düzeyde sanal kaytarma davranışlarında bulundukları sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca hem okul yöneticisi hem de öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin, yönetimsel liderlik davranışlarını, öğretimsel liderlik davranışlarına göre daha fazla sergiledikleri ortaya çıkmıştır. Okul yöneticilerinin yönetsel davranışlarının ve sanal kaytarma davranışlarının, okul yöneticileri değişkenlerine göre farklılık oluşturmadığı ancak okul yöneticilerinin yönetsel davranış sergileme düzeylerine ilişkin öğretmen algılarının öğretmenlerin görev yaptıkları okul türüne göre farklılaştığı görülmüştür. Öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin yönetsel davranışları sergileme düzeyleri ile sanal kaytarma davranışları gösterme düzeyleri arasında herhangi bir ilişkinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectYönetsel davranışen_US
dc.subjectSanal kaytarmaen_US
dc.subjectOkul yöneticisien_US
dc.subjectAdministrative behaviouren_US
dc.subjectCyberloafingen_US
dc.subjectSchool manageren_US
dc.titleOkul yöneticilerinin yönetsel davranışları ile sanal kaytarma davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeAn examination of the relationship between school administrators’ administrative behaviours and cyberloafing behavioursen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid41670-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid562157en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.languageiso639-1tr-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mehmet Kurun .pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

110
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

790
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.