Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26808
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorArslan, Recep Şahin-
dc.contributor.authorAktaş, Şeyma-
dc.date.accessioned2019-10-11T12:30:42Z-
dc.date.available2019-10-11T12:30:42Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/26808-
dc.description.abstractThe present study aimed to investigate oral communication problems of EFL learners and find out the effect of a communication strategy training on students' oral communication performance in English. The study was conducted during the 2018-2019 academic year at English Preparatory Program at Pamukkale University. A total of 34 students participated in the training. The study was structured in an experimental design. 18 students were assigned to the experimental group and the rest 16 were selected as the control group. In the beginning of the study, 10 teachers were referred to for their opinions on their students' oral communication problems and the students in the experimental group were asked to write their reflections on the pre-test speaking task to specify their challenge areas. The pre-test and post-test oral communication performances of the participants were scored and analysed according to Oral Communication Assessment Scale at the end of a7-week process of strategy training. The findings about the oral communication problems revealed that the students experienced challenges because of low level of self-confidence, too much focus on grammar, low level of vocabulary knowledge, attempt to translate from Turkish, lack of motivation, lack of strategies according to the teachers' opinions. Students' answers depicted that they had problems because of not being able to form a sentence, lack of vocabulary, not being able to form questions, fluency and pronunciation problems. As for the efficiency of communication strategies training, the results of the study showed that the students in the experimental group performed better than the control group students. Also, the experimental group had higher scores in the post-test than they did in the pre-test. Moreover, the interviews with the experimental group revealed that they regarded the training as beneficial.en_US
dc.description.abstractBu çalışma Yabancı Dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin sözlü iletişim becerilerinde yaşadıkları zorluk alanlarını araştırmayı ve iletişim stratejisi eğitimi uygulamasının onların sözlü iletişim performansı üzerine etkisini bulmayı amaçlamaktadır. Çalışma 2018-2019 akademik yılında Pamukkale Üniversitesi İngilizce Hazırlık Programında gerçekleştirilmiştir. Deneysel bir tasarımla yapılandırılmış olan bu çalışmaya 18'i deney grubunda 16'sı ise kontrol grubunda olmak üzere toplam 34 öğrenci katılmıştır. Çalışmanın başlangıcında, sözlü iletişim problemleriyle ilgili zorluk alanlarını belirlemek amacıyla 10 öğretmenden görüşleri alınmış ve deney grubundaki öğrencilerden uygulama öncesi konuşma testine ilişkin yaşadıkları zorlukları yazmaları istenmiştir. Deney ve kontrol gruplarının ön test ve son test sözlü iletişim performansları, yedi haftalık bir strateji eğitimi sonunda Sözlü İletişim Değerlendirme Ölçeğine göre puanlanmış ve analiz edilmiştir. Öğretmenlerin görüşlerine göre öğrencilerin sözlü iletişim problemleriyle ilgili bulgular; öğrencilerin düşük özyeterlik düzeyi, dilbilgisine çok fazla odaklanma, düşük kelime bilgisi düzeyi, Türkçe'den çevirme girişimi, motivasyon eksikliği, strateji eksikliği nedenleriyle zorluk yaşadıklarını ortaya koymuştur. Öğrencilerin cevapları ise cümle kuramama, kelime hazinesi eksikliği, soru oluşturamama, akıcılık ve telaffuz zorluklarından dolayı onların sorun yaşadıklarını göstermektedir. İletişim stratejileri eğitiminin etkinliği hususunda ise, çalışmanın sonuçları deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundan daha iyi performans gösterdiğini ortaya koymuştur. Ayrıca, deney grubunun son testte ön test puanlarından daha yüksek puan aldığı görülmüştür. Deney grubu ile yapılan görüşmeler, öğrencilerin eğitimi yararlı bulduklarını ortaya koymuştur.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSözlü iletişimen_US
dc.subjectSözlü iletişim Problemlerien_US
dc.subjectSözlü İletişim Stratejilerien_US
dc.subjectStrateji Eğitimien_US
dc.subjectOral Communicationen_US
dc.subjectOral Communication Problemsen_US
dc.subjectOral Communication Strategiesen_US
dc.subjectStrategy Trainingen_US
dc.titleAn ınvestıgatıon into the effect of oral communication strategies training on oral communication performance of english preparatory class studentsen_US
dc.title.alternativeSözlü iletişim becerileri strateji eğitimi uygulamasının hazırlık öğrencilerinin sözlü iletişim becerilerine etkisien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid55265-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid564635en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1en-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.dept35.01. Foreign Languages-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Şeyma Aktaş.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

144
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

566
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.