Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26814
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorUçgun, Duygu-
dc.contributor.authorAydın, Mustafa-
dc.date.accessioned2019-10-11T13:39:46Z-
dc.date.available2019-10-11T13:39:46Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/26814-
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the suitability level of Secondary school fifth, sixth, seventh and eighth grade Turkish lesson exam questions to Turkish Language Course Curriculum (MEB, 2018). For this purpose, exam types preferred in Turkish lessons were examined. And the learning areas which questions are related with and questions’ fulfilling the objectives of the lesson have been tried to be determined. Samples of exam papers were used in Turkish lessons were gathered from 20 different secondary schools in Bucak district of Burdur province after getting compulsory permissions. Total number of reached exam papers was 285. In this research in which totally 4853 questions have been examined, there are 1027 fifth grade, 1374 sixth grade, 1383 seventh grade and 1027 eighth grade exam questions. In this study, survey model was used. Data of the study was gathered by using document study. Content analysis was used to analyse data. Because of the fact that there were too many questions, data was placed in tables by using SPSS and EXCEL programs. According to the findings, it has been understood that multiple choices test is the most preferred exam type used in Turkish lesson. The second most preferred exam type is mixed, and the third one is written exam. Besides, it has been found out that %8 of all exams do not fulfill any objectives of the lesson, and distribution of the questions which measure skills that take place in curcciculum is not same. Most of the questions (%72,8) in all exam papers are related with objectives for reading skills. %19 of other questions are related with objectives for writing skills and %0,2 of them are related with objectives for listening and speaking skills. Relying on the findings obtained from the research, implications were made for qualitative measurement and evaluation processes in the Turkish language classes.en_US
dc.description.abstractOrtaokul beş, altı, yedi ve sekizinci sınıf Türkçe dersi sınav sorularının Türkçe Öğretim Programı’na (MEB, 2018) uygunluk düzeyini belirlemek amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada Türkçe derslerinde tercih edilen sınav türleri incelenmiş, sınav sorularının hangi öğrenme alanlarına yönelik olduğu ve Program’daki kazanımları karşılama durumu belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla ilgili kurumlardan gerekli izinler alınarak Burdur ili Bucak ilçesindeki 20 ortaokulun beş, altı, yedi ve sekizinci sınıf Türkçe derslerinde uygulanan sınav kâğıtlarının birer örneği toplanmıştır. Erişilen sınav kâğıdı sayısı toplam 285’tir. Toplam 4853 sorunun incelendiği araştırmada; 1027 soru beşinci sınıf, 1374 soru altıncı sınıf, 1383 soru yedinci sınıf, 1027 soru sekizinci sınıf düzeyindedir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Soru sayısı fazla olduğundan veriler, SPSS ve EXCEL programlarından yararlanılarak tablolaştırılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; ortaokul Türkçe derslerinde en fazla test türü sınavların tercih edildiği, bunu sırasıyla karma ve yazılı sınavların takip ettiği, ayrıca tüm sınav sorularının %8’inin herhangi bir kazanımı karşılamadığı ve sınav sorularında programda yer alan beceri alanlarına yönelik soru dağılımının aynı oranda olmadığı tespit edilmiştir. Bütün sınavlarda soruların çoğunluğu (%72,8) okuma becerilerine yönelik kazanımlarla ilgilidir. Diğer soruların %19’u yazma, %0,2’si de dinleme/izleme ve konuşma kazanımlarına yöneliktir. Araştırma sonunda elde edilen bulgular çerçevesinde Türkçe öğretiminde nitelikli bir ölçme-değerlendirme sürecine yönelik önerilerde bulunulmuştur.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTürkçe öğretim programıen_US
dc.subjectSınav sorularıen_US
dc.subjectÖlçme değerlendirmeen_US
dc.subjectTurkish curriculumen_US
dc.subjectExam questionsen_US
dc.subjectMeasurement and evaluationen_US
dc.titleOrtaokul türkçe dersi sınav sorularının incelenmesien_US
dc.title.alternativeInvestigation of secondary school turkish lesson exam questionsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid36925-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid561793en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.languageiso639-1tr-
crisitem.author.dept05.04. Journalism-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mustafa Aydın.pdf5.73 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

222
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

11,460
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.