Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/26823
Title: | Öğretmenlerin pozitif okul yönetiminine ilişkin görüşleri ile okula karşı tutumları arasındaki ilişki | Other Titles: | The relationship between teachers’ views on positive school management and their attitudes towards school | Authors: | Özdoğancı, Ayşegül | Advisors: | Nayir, Funda | Keywords: | Pozitif Okul Yönetimi Okula Karşı Tutum Okul Yönetimi Öğretmen Positive School Management Attitude Towards School School Management Teacher |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | This research was conducted to determine teachers’ perceptions of positive school management and their attitudes towards school, to examine them in terms of various variables and to determine the relationship between them. The data of the study were collected by 254 teachers who were working in the middle school in Isparta center during the spring semester of 2018- 2019 academic year with the scales prepared to determine the Positive School Management Perceptions and their Attitudes towards the School, and were collected by electronic and in paper form. SPSS (Statistical Package for Social Sciences) program was used to analyze the data collected in the study. In the analysis of data, descriptive statistics including percentage, frequency, arithmetic mean, standard deviation, and descriptive statistics such as t-test, Kruskal Wallis H test, one-way variance analysis and Pearson Moments Multiplication coefficient were used. As a result of the research, it was found that positive school management perceptions of the teachers were found to be “Most of the Time” level. It was found that teachers’ perceptions about positive school management were affected only by the marital status variable. Teachers did not participate in the school attractiveness and school climate sub-dimensions with items in negative meaning on the attitude scale of the school, but they were found to participate in the individual satisfaction and adoption sub-dimensions which consisted mostly items in positive meaning, so generally their attitudes towards school is found at “undecisive” level. Teachers’ attitudes towards school were found to be independent from their gender, vocational seniority, school types and education levels, but were found to vary depending on their marital status and opinions about school environment. Positive school management and the attitudes towards school have a significant negative and moderate relationship between school attractiveness and school climate, and a significant and moderate relationship between individual satisfaction and adoption. Bu araştırma, öğretmenlerin pozitif okul yönetimi algıları ile okula karşı tutumlarını belirlemek, çeşitli değişkenler açısından incelemek ve aralarındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri 2018- 2019 öğretim yılı bahar yarıyılında Isparta merkezinde bulunan ortaokullarda görev yapmakta olan 254 öğretmenden Pozitif Okul Yönetimi Algıları ile Okula Karşı Tutumlarını belirlemek için hazırlanan ölçekler ile hem elektronik ölçek olarak hem de kâğıt formunda öğretmenlere doldurtularak toplanmıştır. Araştırmada toplanan verilerin analizinde SPSS (Sosyal Bilimler İçin İstatistik Paket Programı) kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma gibi teknikleri içeren betimsel istatistiklerden ve t-testi, Kruskal Wallis H testi, tek yönlü varyans analizi ve Pearson Momentler Çarpımı korelasyon katsayısı gibi anlam çıkarıcı istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmelerin pozitif okul yönetimi algılarının “Çoğu Zaman” düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin pozitif okul yönetimine ilişkin algılarının sadece medeni hal değişkeninden etkilendiği bulunmuştur. Öğretmenlerin okula karşı tutum ölçeğinde olumsuz anlama sahip maddeler içeren okulun çekiciliği ve okul iklimi alt boyutlarına katılmazken, çoğunlukla olumlu anlama sahip maddeler içeren bireysel doyum ve benimseme alt boyutlarına katıldıkları tespit edilmiş, böylelikle okula karşı tutumlarının “Kararsızım” düzeyinde olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin okula karşı tutumlarının cinsiyetleri, mesleki kıdemleri, okul türleri ve eğitim düzeylerinden bağımsız olduğu görülürken medeni hallerine ve okul çevresine ilişkin görüşlerine bağlı olarak değiştiği bulunmuştur. Pozitif okul yönetimi ile okula karşı tutumun alt boyutlarından okulun çekiciliği ve okulun iklimi arasında anlamlı negatif yönde ve orta düzeyde, bireysel doyum ve benimseme arasında ise anlamlı pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/26823 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ayşegül Özdoğancı.pdf | 1.78 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
132
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
936
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.