Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26868
Title: Ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersinde gerçekleştirdikleri görsel kültür çalışmaları
Other Titles: The vısual culture studıes performed by mıddle school students ın the vısual arts class
Authors: Başar, Gülay
Advisors: Beykal Orhun, Feryal
Keywords: Visual Culture
Logo Interpretation
Visual Message
Görsel Kültür
Logo Yorumlama
Tasarım
Görsel mesaj
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: 21. yüzyılda görsel kültür öğeleri çoğalan imgeler vasıtasıyla teknoloji ile paralel bir şekilde insan yaşamına etki etmektedir. Çoğu zaman sayısız ve karmaşık olan bu görsel imgeler yaşamın her bölümünde yer almaktadır. Görsel kültür öğeleri bilborardlar, reklamlar, afiş, dergi, sinema, radyo yada tv aracılığı ile her anlamda karşımızda yer almaktadır. Bu uyaranların, düşüncelerimize ve hatta karar verme mekanizmamıza dokunduğu yadsınamaz bir gerçektir. Bu kültür biçimi, çoğalan imgeler vasıtasıyla insan algısını önemli ölçüde etkilemektedir. Bu nedenle sık sık karşılaşılan uyaranları iyi bir süzgeçten geçirmek, doğru yorumlamak adına eğitimcilere çok büyük görevler düşmektedir. Görsel Kültür’ün karmaşık yapısının anlamlandırılması ve hatta biçimlendirilmesi ancak bu yolla kolaylaşabilir. Bu araştırmanın amacı 11-14 yaş grubu öğrencilerinin günlük hayatta karşılaştıkları görsel imgeleri görsel kültür uygulamaları aracılığı nasıl yürütülebileceğini belirlemektdir. Bunun için de görsel kültür tabanlı etkinlikler ile öğrenciler bunları nasıl anlmalandırdıkları, yorumladıkları ve nasıl alternatif çzümler üretebilecekleri saptanmaya çalışılmıştır. Bu araştırma nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması yöntemi kulanılmıştır. Bu araştırma 2018-2019 öğretim yılında Denizli Özel Pev Okullarından 6. Sınıf öğrenciler arasından toplamda sekiz öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularında öğrencilerin günlük hayatlarında genellikle gördükleri logoları, afişleri, reklam filmlerini ve alıcılara yönelik verilen mesajları algılama düzeyleri sorgulanmış, uygulama sonrasında bu uyaranlara dair fikirleri çoğunlukla tutarlı ve verilen mesajı algıladıkları görülmüştür. Araştırmanın sonuç bölümünde, ortaokul döneminde öğrencilerin yaşadıkları çevrenin her alanında bulunan görsel medya öğelerinin içeriklerine dair eksik ve yanlış bilgilere sahip oldukları gözlemlenmiştir. Karmaşık yapıdaki mesajları algılamada zorlandıkları görülmüştür. Ayrıca verilen mesajı görmelerine rağmen anlamı hakkında yeterli donanıma sahip olmadıkları anlaşılmıştır. Araştırmacının göstermiş olduğu logo örneklerinden yola çıkarak kendi özgün logolarını tasarlayabilmişlerdir. Logo tasarımında anlamsal olarak yaş grubunun üzerinde algısal mesajlar verdikleri görülmüş, afiş tasarımında ise öğrencilerin cinsiyet ayrımcılığına karşı daha birleştirici ve kapsayıcı düşüncede oldukları anlaşılmıştır.
Nowadays, visual culture elements influence human life in parallel with technology by means of increasing images. Often, these visual images, which are numerous and complex, take place in every part of life. The elements of visual culture are in every trough sense billboards, advertisements, banners, magazines, cinemas, radio or tv. It is an undeniable fact that these stimuli touched our thoughts and even our decision-making mechanism. This form of culture has significantly influenced human perception by means of increasing images. For this reason, educators have very big tasks in order to make a good filtering of the frequently encountered stimuli. It can only be easy in this way that the complex structure of Visual Culture can be understood and even shaped. The aim of this research is to determine how 11-14 age group students who are exposed visual images in daily life can conduct visual culture applications. With visual culture-based activities, it was tried to determine that how children make sense of the bombardments they are exposed to and can interpret and produce alternative solutions. This study was carried out through qualitative research designs through action research. This research was carried out at Denizli Private PEV Schools in the 2018-2019 academic year. The application was carried out with eight focal participants in total of four girls and four boys among 6th Grade students. In the research, the level of perception of the logos, posters, advertising films and messages given to the recipients in the daily life of the students was questioned. It is seen that students' ideas about these stimuli in their daily lives are mostly consistent and perceive the message.In the conclusion of the study, it was observed that secondary school students had incomplete and inaccurate information about the contents of the visual media items in every area of their environment. It was found that they had difficulty in perceiving complex structures. In addition, although they see the message given, it is understood that they do not have enough equipment. They were able to design their own unique logos based on the examples of the logo that the researcher showed. In the logo design, it was seen that they semantically gave perceptual messages on the age group, and in poster design, it was observed that students were more integrative and inclusive in terms of gender discrimination.
URI: https://hdl.handle.net/11499/26868
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gülay Başar.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

144
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

400
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.