Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26869
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorArslan, Recep Şahin-
dc.contributor.authorFidan Vural, Cansu-
dc.date.accessioned2019-10-16T07:32:10Z-
dc.date.available2019-10-16T07:32:10Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/26869-
dc.description.abstractIn Turkey, it has been observed for many years that there exist many inadequacies in the acquisition of speaking skill. The problem of ending up with learners who can read and write to some extent but who cannot express themselves and demonstrate speaking skills at the end of the teaching processes of English courses at schools has not been solved. The fact that the teaching and evaluation of speaking skill has a slightly more complex structure when compared to other language skills has led to much more limited teaching and evaluation of this skill. This study aims to indicate the role of comprehensible output on speaking skill and the development of speaking skill of 47 10th grade students in an Anatolian high school at the end of the input and output based instruction. The study was conducted in 2018-2019 academic year. Experimental research model with pre and post-test design was utilized in the study. The research lasted five weeks in total with four weeks’ implementation and one week for the pre-test and post-test. Participants were 47 10th grade students and they were placed randomly to three groups. In input-group and input-output-input group, there were 16 participants. In input-output group, there were 15 participants. The control group was defined as input group whereas experimental groups were defined input-output group and output-input-output group. The targeted objectives were the same for each group. On the other hand, the implementation in each group differed from each other. The data were collected through pre-test and post-test. The participants were assigned to produce the language in tests and the whole speech was audio-recorded by the researcher. The speech of learners was assessed through oral production rating scale. In data analysis, using SPSS 25.0 statistical package, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis, Dunn-Bofferoni and Wilcoxon Signed Ranks tests were utilized. The results of the study indicated that input group achieved a slight progress whereas a significant progress in enhancinging speaking skill was observed in the experimental groups.en_US
dc.description.abstractTürkiye’de okullarda verilen İngilizce eğitiminin iletişimde kendini ifade edemeyen, daha çok yazıp okuyabilen fakat konuşma becerisi sergileyemeyen bireyler ile sonuçlanması probleminin yıllarca engellenememiş olması sebebi ile konuşma becerisini kazandırmada yetersiz kalındığı gözlemlenmektedir. Konuşma becerisinin öğretimi ve değerlendirilmesinin diğer dil becerilerine kıyasla biraz daha karmaşık bir yapıya sahip olması bu becerinin öğretiminin, değerlendirilmesinin ve bu alanda yapılan araştırmaların daha kısıtlı olmasına sebep olmuştur. Bu çalışma bir Anadolu lisesinde 10. Sınıf öğrencilerinin girdi ve çıktı odaklı verilen eğitim sonunda konuşma becerisi üzerindeki gelişimi ve anlaşılabilir çıktının konuşma becerisi üzerindeki rolünü göstermeyi amaçlamaktadır. Bu araştırma 2018-2019 eğitim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ön-test ve sontest deseni ve deneysel araştırma modeli uygulanmıştır. Araştırma 4 hafta eğitim süreci ve 1 hafta ön test ve son testi uygulamak sureti ile toplam beş hafta sürmüştür. Kontrol grup girdi grubu, deney grubu olan ikinci grup girdi-çıktı grubu ve üçüncü grup ise çıktı-girdi-çıktı grubu olarak belirlenmiştir Katılımcılar 47 kişiden oluşan 10. Sınıf öğrencileridir. Girdi grubu ve çıktı-girdi-çıktı grubu 16 kişiden oluşmuştur. Girdi-çıktı grubu ise 15 kişiden oluşmuştur.. Her grupta kazanımlar aynı fakat dersin işleniş biçimleri farklıdır. Araştırmanın verileri öntest ve sontest yolu ile toplanmıştır. Testlerde katılımcılardan konuşma etkinliklerini gerçekleştirmeleri istenmiş ve konuşmalar kayıt altına alınmıştır. Konuşmalar sözel beceriyi değerlendirme ölçeği ile değerlendirilmiş ve öntest ile sontest sonuçları SPSS 25 sürümü, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis, Dunn-Bofferoni ve Wilcoxon Signed Ranks testleri ile karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucunda, girdi grubunun gelişiminde çok az ilerleme görülürken deney gruplarında önemli derecede ilerleme gözlemlenmiştir.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKonuşma becerisien_US
dc.subjectSözel üretimen_US
dc.subjectGirdien_US
dc.subjectAnlaşılabilir girdien_US
dc.subjectAnlaşılabilir çıktıen_US
dc.subjectSpeaking skillen_US
dc.subjectOral productionen_US
dc.subjectİnputen_US
dc.subjectComprehensible inputen_US
dc.subjectComprehended outputen_US
dc.titleThe roles of comprehensıble output on enhancıng learners’ speakıng skıll ın englısh as a foreıgn languageen_US
dc.title.alternativeAnlaşılabilir çıktının öğrencilerin konuşma becerisini geliştirme üzerindeki rollerien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid55265-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid565273en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cansu Fidan Vural.pdf2.47 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender
Sorry the service is unavailable at the moment. Please try again later.

Page view(s)

86
checked on Mar 4, 2025

Download(s)

210
checked on Mar 4, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.