Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/26870
Title: | The effect of portfolio keeping on young learners’ writing achievement and their motivation towards writing skills in english as a foreign language | Other Titles: | İngilizcenin yabancı dil olarak öğretiminde portfolyonun (öğrenci dosyasının) çocukların yazma başarısı ve yazma motivasyonu üzerindeki etkileri | Authors: | Gümüş, Sevde Nur | Advisors: | Arslan, Recep Şahin | Keywords: | Motivasyon Yazma motivasyonu Portfolyo Yazma becerisi Yazma başarısı Writing motivation Portfolio Writing skill Writing achievement |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Writing is an important skill that accelerates language acquisition if learned at an early age. However, writing skill is seen as a difficult skill by students, and most students are less motivated in writing classes than they are in other skills. For this reason, teachers look for new methods to motivate students in writing classes. Much work has been done to improve students' writing achievement and increase writing motivation, but portfolio is a fairly new approach in this area.In addition, the use of portfolio to improve writing skill in public schools in Turkey is quite limited.Therefore, this study aimed to investigate the effect of portfolio on young learner's writing motivation and writing achievement in teaching English as a foreign language.This study was carried out in a middle school in Denizli during 2018-2019 academic year. Participants were 30 students studying at 7th grade. The present study was an experimental study becausea four-month portfolio application was carried out with experimental group participants while there was no application to the control group. The study was a quantitative study but supported by qualitative data. To collect data from students, a writing motivation survey, pre and post tasks and interviews were conducted. Questionnaires and pre-post tasks were analyzed through SPSS statistics, and interviews were analyzed through content analysis. The results of the study indicated that the portfolio could be used to increase both writing motivation and writing achievement of young learners. The study also found that portfolio could improve writing sub-skills (focus, elaboration, organization, conventions and vocabulary). The present study also revealed that the portfolio keeping improved students' focus and elaboration sub skills most while convention sub skill was improvedthe least. This may be due to the need for more than 4 months to internalize grammar rules. Another important finding regarding students’ writing motivation was that students' attitudes on portfolio application were positive at the end of the study. Yazma becerisi erken yaşta öğrenilirse dil edinimini hızlandıran önemli bir beceridir. Fakat yazma becerisi öğrenciler tarafından zor bir beceri olarak görülür ve çoğu öğrencinin yazma derslerindeki motivasyonları diğer derslere oranla oldukça düşüktür. Bu nedenle, öğretmenler öğrencileri yazma derslerinde motive etmek için yeni yöntemler aramaktadır. Öğrencilerin yazma becerisini geliştirmek ve onların motivasyonu artırmak için çok fazla çalışma yapılmıştır fakat portfolyo bu alanda oldukça yeni bir yaklaşımdır. Buna ek olarak Türkiye’deki devlet okullarında yazma becerisini artırmaya yönelik gerçekleştirilen portfolyo uygulamaları oldukça sınırlıdır. Bu nedenle bu çalışma İngilizcenin yabancı dil olarak öğretiminde, portfolyonun küçük yaştaki öğrencilerin yazma başarısı ve yazma motivasyonu üzerine etkisini araştırmayı amaçlamaktadır ve 2018-2019 eğitim öğretim yılında Denizli’deki bir devlet ortaokulunda gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar 7. Sınıf düzeyinde 30 öğrencidir. Veri toplama yöntemlerine göre, çalışma deneysel bir araştırmadır çünkü deney grubuna 4 ay süreyle portfolyo uygulanırken, kontrol grubuna herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Çalışma nicel bir çalışmadır fakat nitel verilerle desteklenmiştir. Öğrencilerden veri toplamak için yazma motivasyon anketi, ön test son test uygulaması ve röportajlar yapılmıştır. Anketler ve ön test son test uygulamalarıistatistik programı SPSS ile, röportajlar ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, portfolyonun küçük yaştaki öğrencilerin hem yazma motivasyonunu hem de yazma becerisini artırmada kullanabileceğini göstermiştir. Çalışma ayrıca portfolyo kullanımının yazma alt becerilerini (odaklanma, detaylandırma, düzenleme, dil bilgisi ve kelime) geliştirebileceğini göstermiştir. Öte yandan çalışma portfolyo kullanımının, öğrencilerin en çok odaklanma ve detaylandırma becerilerini geliştirdiğini ortaya koyarken; en az geliştirdikleri becerinin dil bilgisi olduğu gözlemlenmiştir. Bu durum dil bilgisi kurallarını içselleştirmek için 4 aydan daha fazla bir zaman gerektiğinden kaynaklanmış olabilir. Diğer bir önemli bulgu ise çalışmadan sonra öğrencilerin portfolyo uygulamasına bakış açılarının olumlu olmasıdır. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/26870 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sevde Nur Gümüş.pdf | 3.08 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
170
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
120
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.