Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/26874
Title: | Okul dışı öğrenme ortamlarının 7. sınıf öğrencilerinin geri dönüşüm konusundaki doğa algısı ve bilinç düzeyine etkisi | Other Titles: | The effects of out-of-school learning environments on nature perception and consciousness level of 7th grade students on recycling | Authors: | Katırcıoğlu, Güllü | Advisors: | Taşkın Ekici, Fatma | Keywords: | Out of School Learning Solid Wast Recycling Okul Dışı Öğrenme Katı Atık Geri Dönüşüm |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu çalışmada, okul dışı öğrenme ortamlarının 7. sınıf öğrencilerinin geri dönüşüm konusundaki bilinç düzeyine ve doğa algısına etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Denizli’de bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan akademik başarı düzeyi ve demografik bilgileri bakımından birbirine denk iki sınıf oluşturmaktadır. Sınıflardan biri deney grubunu (25), diğer sınıf kontrol grubunu (28) oluşturmaktadır. Araştırma için “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” ünitesinde yer alan “Evsel Atıklar ve Geri Dönüşüm” konusuna ait kazanımlar seçilmiştir. Araştırma toplamda yedi hafta sürmüştür. Araştırmanın ilk haftasında gruplara “Demografik Bilgiler Ölçeği”, “Çevre Tutum Ölçeği” ve “Destekleyici Bilgiler Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmanın dördüncü haftasında, sınıf ortamında öğretim programının ön gördüğü biçimde her iki sınıfta “Evsel Atıklar ve Geri Dönüşüm” konusu işlenmiştir. Deney grubu öğrencilerinin sınıf içi öğrenmesi okul dışı öğrenme ortamları ile desteklenmiştir. Bu kapsamda deney grubu öğrencileri, katı atık sınıflandırma tesisine, sıvı atık yağ depolama birimine ve elektronik atık toplama ve depolama alanına götürülmüştür. Araştırmanın yedinci haftasında, gruplara “Çevre Tutum Ölçeği” ve “Destekleyici Bilgiler Ölçeği” uygulanmıştır. “Demografik Bilgiler Ölçeği” ile elde edilen verilerin frekans ve yüzde değerleri hesaplanarak yorumlanmıştır. “Çevre Tutum Ölçeğinden” elde edilen veriler SPSS 16. programı ile analiz edilip yorumlanmıştır. “Destekleyici Bilgiler Ölçeğinden” elde edilen veriler içerik analizi yapılarak kategorize edilmiş, frekans ve yüzde değerleri hesaplanarak yorumlanmıştır. Analiz sonuçlarına göre, okul dışı öğrenme ortamlarının sınıf içi öğrenmelere destekleyici etki yaptığı sonucuna ulaşılmıştır. Geri dönüşüm konusunda iki grup arasında duygu ve davranış boyutunda anlamlı bir fark olmazken; bilgi boyutunda deney grubu lehine anlamlı bir fark olmuştur. “Destekleyici Bilgiler Ölçeği” ön-son test verilerine göre, deney grubu öğrencileri ile kontrol grubu öğrencileri kıyaslandığında deney grubu öğrencilerinin geri dönüşüm konusu hakkında son testte daha kapsamlı yorumlar yaptıkları görülmüştür. Öğrenciler günlüklerinde okul dışı öğrenme ortamlarına uygulanan gezi esnasında eğlenerek öğrendiklerini belirtmişler ve bu tür okul dışı öğrenme ortamlarının öğrenmelerine büyük katkı sağladığından dolayı bu tarz ders içeriğini destekleyici gezilerin daha sıklıkla gerçekleştirilmesini istemişlerdir. In this study, the effect of out-of-school learning environments on the awareness level of recycling and the nature perception of 7th grade students was investigated. The population of the study consists of two classes at a public school in Denizli which are equivalent to each other in terms of their academic achievement level and their demographic information. One of the classes was determined as the experimental group (N=25) and the other one as the control group (N=28). For this research, the lesson objectives related to the “Domestic Wastes and Recycling” topic in the theme of “Structure and Properties of Matter” were selected. The research lasted seven weeks in total. In the first week of the study, the “Demographic Information Scale”, the “Environmental Attitude Scale” and the “Supporting Information Scale” were applied to both groups. In the fourth week of the research, the topic of “Domestic Wastes and Recycling” was discussed in both classes as instructed by the curriculum. In-class learning of the experimental group students was supported by out-of-school learning environments. In this context, the experimental group students were taken to a solid waste classification service area, a liquid waste oil storage unit and an electronic waste collection-storage area. In the seventh week of the study the “Experimental Attitude Scale” and the “Supportive Information Scale” were applied to both groups. The frequency and percentage values of the data obtained by the “Demographic Information Scale” were calculated and interpreted. The data obtained from the “Environmental Attitude Scale” were analyzed and interpreted with SPSS 16. program. The data obtained from the “Supporting Information Scale” were categorized by content analysis and interpretations were done by calculating the frequency and percentage values. According to the results of the analysis, it was concluded that out-of-school learning environments had a supporting effect on classroom learning. While there was determined no significant difference in emotion and behavior dimension between the two groups about recycling; there was found out a significant difference in the knowledge dimension in favor of the experimental group. When the experimental group students and the control group students were compared according to the pre-post test data of the” Supportive Information Scale”, the experimental group students were seen to have made more comprehensive comments on ‘recycling’ in the final test. The students stated in their diaries that they had fun during the out-of-school learning environment excursions and they demanded more frequent excursions supporting lesson contents since they experienced this kind of out of-school learning environments contributed to their learning. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/26874 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Güllü Katırcıoğlu.pdf | 6.63 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
1,260
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
4,242
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.