Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/26901
Title: | Ortaokul öğrencilerinin siyaset okuryazarlık düzeyleri ve temel siyaset bilimine ilişkin görüşleri | Other Titles: | Political literacy levels of students at secondary school and their views on basic political science | Authors: | Tarhan, Özge | Advisors: | Süleyman İnan | Keywords: | Siyaset okuryazarlığı Siyaset eğitimi Ortaokul öğrencileri Çocuk ve siyaset Political literacy Politics education Primary/secondary school students Children and politics |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin siyaset okuryazarlık düzeyleri ve temel siyaset bilimine ilişkin görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada karma yöntemden yararlanılmıştır. Karma yöntem desenlerinden paralel karma desen kullanılmıştır. Bu araştırmada önce nicel verileri toplanmıştır. Nicel verilerin toplanmasından sonra nitel veriler toplanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda 686 öğrenciye ölçek, nitel boyutunda 21 öğrenci ile yarı-yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, beceri-davranış ölçeği, duyuşsal eğilim ölçeği ve başarı testi olmak üzere 4 kısımdan oluşan “Siyaset Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekle elde edilen verilerin çözümlenmesinde ise frekans, yüzde, aritmetik ortalama, Kruskal Wallis Testi, Mann Whitney U Testi ve Pearson Korelasyon Katsayısından yararlanılmıştır. Yarı-yapılandırılmış görüşme ile elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, ortaokul öğrencilerinin siyasetle ilgili temel bilgilerinin orta düzeyde, duyuşsal eğilim düzeylerinin de orta düzeyde olmasına karşın beceri-davranış düzeylerinin olumsuz yönde olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin okuryazarlık düzeyleri arasında cinsiyetin belirleyici bir faktör olmamasına karşın; öğrencilerin okudukları okulların, anne-baba eğitim durumlarının ve mesleklerinin öğrencilerin siyaset okuryazarlık düzeylerinde belirleyici bir faktör olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Araştırmanın nitel bölümünden ulaşılan sonuçlara göre öğrenciler; siyaset, siyasetçiler ve siyasetin yapıldığı yerlerle ilgili önemli yorumlarda bulunmuştur. Öğrencilerin Türkiye’deki siyasetin durumu ile ilgili sorunları kategorileştirmesi ve çözüm önerileri getirmesi; onların vatandaşlık bilincine sahip olduklarını göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin siyasetle ilgili konuları aileleri konuşabilmeleri, günümüz ailelerin çocukların siyasetle ilgili konularda bilgilenmelerinde katkısı olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin STK’ların kuruluş amaçları ve yararları ile ilgili bilgi sahibi olduğu tespit edilmiştir. The purpose of this study is to determine the views of secondary school students on political literacy levels and basic political science. Mixed method was used in the research. Parallel mixed pattern was used as one of the mixed method designs. In this research, quantitative data were first collected. After the quantitative data were collected, qualitative data were collected. In the quantitative dimension of the study, 686 students were interviewed with the scale and qualitative dimension with 21 students. In the study, Political Literacy Scale 4 consisting of 4 parts, personal information form, skill-behavior scale, affective tendency scale and achievement test was used as data collection tool. Frequency, percentage, arithmetic mean, Kruskal Wallis Test, Mann Whitney U Test and Pearson Correlation Coefficient were used to analyze the data obtained from the scale. Content analysis technique was used to analyze the data obtained through semi-structured interview. When the results of the study were examined, it was found that the basic knowledge of the secondary school students on the political level was moderate and their affective tendency levels were moderate, but their skill-behavior levels were negative. Although gender is not a determining factor among students' literacy levels; It was concluded that the schools, parental education status and occupations of the students were a determining factor in the political literacy levels of the students. In addition, according to the results of the qualitative part of the research, students; He made important comments on politics, politicians and the places where politics was made. issues related to the political situation in Turkey categorization of students and to bring solutions; they show that they have citizenship awareness. In addition, it was understood that the students had the opportunity to talk about the political issues with their families, and today's families contributed to informing the children about the political issues. Students were found to have knowledge about the aims and benefits of non-governmental organizations. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/26901 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Özge Tarhan.pdf | 1.94 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
162
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
1,094
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.