Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26994
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKarahan Pınar-
dc.contributor.authorZhalelkanova, Aizat-
dc.date.accessioned2019-10-31T11:56:42Z-
dc.date.available2019-10-31T11:56:42Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/26994-
dc.description.abstractIn this study, the main aim was to investigate Kazakh and Turkish pre-service EFL (English as a Foreign Language) teachers’ views on inclusive education. As four language skills are taught in the curriculum, the researcher aimed to find Kazakh and Turkish pre-service EFL teachers’views on the difficulty level of English language skills in the process of teaching in inclusive settings. The participants of the study were 200 Kazak and 200 Turkish pre-service EFL teacher on the third and fourth academic year. As a mixed-method research design was adopted, the data were collected through a questionnaire and an oral interview. Quantitative data and qualitative data were collected and analyzed separately, then they were related and interpreted. To collect quantitative data a 3-point Likert scale type TAIS (Teachers’ Attitudes towards Inclusive Education Scale) questionnaire which was developed by Lambe and Bones (2006) with 27 items was applied. To collect qualitative data, randomly chosen seven participants were interviewed with the four oral interview questions which were adapted from the study of Shifere Bishaw (2013). The quantitative results obtained from SPSS 23 software program and the qualitative results based on content analysis were found to be consistent and supported each other. According to the findings of the study, all the evidence suggests a positive view on teaching students with SEN (Special Educational Need) in an inclusive EFL classroom. The results of comparing Kazakh and Turkish pre-service EFL teacher indicated that they had small differences. However Kazakh participants had a more positive view on teaching in inclusive settings. They adequately assessed the difficulties of working in inclusive education and their level of readiness to overcome them. The pre-service teachers also believed that the creativity of EFL teacher can achieve and make progress in all learning process of each studenten_US
dc.description.abstractBu çalışmanın asıl amacı Kazak ve Türkçe yabancı dil olarak İngilizce (EFL) öğretmen adaylarının kapsayıcı eğitim konusundaki görüşlerini incelemektir. Ders programında dört dil becerisi yer aldığından, araştırmacı, yabancı dil olarak İngilizce öğretmen adaylarının İngilizce dil becerilerinin kapsayıcı ortamlarda öğrenme sürecindeki zorluk seviyesi ile ilgili görüşlerini ortaya çıkarmaya çalıştı. Çalışmaya üçüncü ve dördüncü öğretim yılında olan 200 Kazak ve 200 Türk aday öğretmen konu oldu. Karma yöntemli bir araştırma modeli benimsendi, veriler anket ve sözlü görüşme yoluyla toplandı. Nicel veriler ve nitel veriler ayrı ayrı toplandı ve analiz edildi, daha sonra ilişkilendirildi ve yorumlandı. Nicel verilerin toplanması için Lambe ve Bones (2006) tarafından 27 madde ile geliştirilen 3 puanlık Likert ölçeği tipinde TAIS (Öğretmenlerin Kapsayıcı Eğitim Ölçeğine İlişkin Tutumları) anketi uygulandı. Nitel veri toplamak için, rastgele seçilen yedi katılımcıya, Shifere Bishaw (2013) çalışmasından uyarlanan dört sözlü görüşme sorusu soruldu. SPSS 23 yazılım programından elde edilen nicel sonuçlar ile içerik analizine dayalı nitel sonuçların tutarlı olduğu ve birbirlerini desteklediği görüldü. Çalışmanın bulguları kapsayıcı bir EFL sınıfında özel eğitim gereksinimi olan öğrencilerin (SEN) eğitimi konusunda olumlu bir görüşe sahip olduklarını göstermektedir. Kazak ve Türk EFL öğretmen adaylarının görüşleri karşılaştırıldığında, kapsayıcı EFL ortamında beceri eğitimi konusunda her iki grup öğretmen adaylarının görüşlerinde benzerlikler görüldü. Ancak, Kazak katılımcıların, kapsayıcı ortamlarda öğretme konusunda daha olumlu görüşlere sahip oldukları kanaatine varıldı. Her iki grup öğretmen adayı da kapsayıcı eğitimde çalışmanın zorluklarını ve üstesinden gelmeye hazır olma derecelerini olabildiği kadar objektif değerlendirmeye çalıştılar. Bu nedenle, öğretmen adayları ayrıca, EFL öğretmeninin yaratıcılığının, her öğrencinin tüm öğrenme süreçlerinde başarılı olabilmesi ve ilerleme kaydedebilmesi için önemli olduğuna inandıklarını paylaşmışlardır.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectinclusive education,en_US
dc.subjectteaching special education,en_US
dc.subjectstudents with SEN,en_US
dc.subjectpre-service teacher attitudes,en_US
dc.subjectpersonal beliefs,en_US
dc.subjectconcernsen_US
dc.subjectkapsayıcı eğitim,en_US
dc.subjectözel eğitim öğretimi,en_US
dc.subjectözel eğitim gereksinimi olan öğrenciler,en_US
dc.subjectöğretmen adayları,en_US
dc.subjectkişisel inançlar,en_US
dc.subjectkaygı.en_US
dc.titlePre-service EFL Teachers’ Views on Inclusive Education in ELT: a Comparative Study of Kazakh and Turkish Contextsen_US
dc.title.alternativeHizmet Öncesi Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğretmenin ELT'de Kapsayıcı Eğitim Üzerine Bakışı: Kazak ve Türk Bağlantıları Karşılaştırmasıen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid0000-0001-7713-8460-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid566960en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aizat Zhalelkanova.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

336
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

294
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.