Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/2771
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFazıl Karahan-
dc.contributor.authorAksoy, Dilek-
dc.date.accessioned2018-05-04T08:34:04Z
dc.date.available2018-05-04T08:34:04Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/2771-
dc.description.abstractBu çalışma giriş ve üç bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde bilgi, bilim, sınıflandırma ve bilimler arası ilişki konularını ele aldık. Birinci bölümde, batı dünyasında bilim sınıflandırmaları, bilim sınıflandırmasındaki kriterler, Platon ve Aristoteles'in bilim sınıflandırmaları ve modern felsefede bilim sınıflandırmalarını kısaca değerlendirdik.İkinci bölümde, İslâm düşüncesinde ve Kur'an'da bilgi ve bilim anlayışının yeri ve önemi, İslâm dünyasında naklî ve aklî ilimler üzerinde durduk.Üçüncü bölümde, Fârâbî, İbnSînâ, İbnHaldun, Saçaklızâde ve Hilmi Ziya Ülken'in bilim sınıflandırmalarını kendi eserlerinden yola çıkarak inceledik. Bu sınıflandırmalarda kullanılan kriterler ve sınıflandırmaların temellerini tespit etmeye çalıştık. Daha sonra, İslâm düşüncesindeki bilim sınıflandırmalarının amaçlarınıortaya koyduk ve mukayesesini yaptık.Sonuç bölümünde ise, konunun incelenmesi sonucunda oluşturduğumuz düşünceleri ortaya koyduk. Anahtar Kelimeler: Bilgi, Bilim, Sınıflandırma, Kriter, Bilim Anlayışı.en_US
dc.description.abstractThis study consists of introduction and three parts. In the introduction part, we treated knowledge, science, classification and relationship between science topics. In the first part,we briefly evaluated classification of science in the western world, criteria in the science classification, Plato's and Aristotle's classifications of science and science classification in modern philosophy. In the second part, we dwelt on the importance and place of knowledge and mentality of science in the Qur'an and Islamic thought, mental and transfer of science in the Islamic world. In the third part, we examined Farabi's,Ibn Sina's, Ibn Khaldun's, Saçaklızade's and H.Ziya Ülken's science classifications starting from their works. We tried to determine the criteria used in this classification and basics of classification.Later,we put forward the aims of science classification in Islamic thought and we made the comparison.In the conclusion part ,we have tried to put forward ideas that we created as a result of examining the issue. Keywords:Knowledge, Science, Classification, Criteria, Mentality of Science.en_US
dc.language.isotren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBilgien_US
dc.subjectBilimen_US
dc.subjectSınıflandırmaen_US
dc.subjectKriteren_US
dc.subjectBilim Anlayışıen_US
dc.subjectKnowledgeen_US
dc.subjectScienceen_US
dc.subjectClassificationen_US
dc.subjectCriteriaen_US
dc.subjectMentality of scienceen_US
dc.titleİslâm dünyasında bilim sınıflandırmalarıen_US
dc.title.alternativeScience classifications in the İslamic worlden_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid24223-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid384676en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dilek Aksoy.pdf23.89 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

28
checked on May 27, 2024

Download(s)

4
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.