Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/27982
Title: | Okul öncesi eğitim kurumlarında kalite ile çocukların gelişim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi | Other Titles: | Examination of the relationships between quality of preschool education institutions and developmental levels of children | Authors: | Canbeldek, Merve Işıkoglu Erdoğan, Nesrin |
Keywords: | Okul öncesi eğitimi kurum kalitesi yapısal kalite işlevsel kalite çocuk gelişimsel sonuçları early childhood education insitution quality structural qualities process qualities child development outcomes |
Publisher: | Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi | Source: | Canbeldek, M., & Işıkoğlu Erdoğan, N. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarında kalite ile çocukların gelişim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 792–809 | Abstract: | Bu araştırma okul öncesi eğitim kurumlarının kaliteleri ile bu kurumlara devam eden beş-altı yaş çocuklarının dil-bilişsel, ince motor, kaba motor, özbakım-sosyal gelişim düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesini amaçlamıştır. Çalışmanın örneklemini 55 okul öncesi eğitimi sınıfı ve bu sınıflardaki 846 çocuk ve 55 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan çocukların gelişim düzeyleri "Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE)" ve sınıfların kaliteleri "Erken Çocukluk Eğitim Ortamları Ölçme Aracı (ECER)" ve "Okul Öncesi Eğitim Kurumu Yapısal Kalitesi İçin Bilgi Formu" aracılığı ile ölçülmüştür. Verilerin çözümlenmesinde kurum kaliteleri ile çocukların gelişimleri arasındaki ilişki Spearman's Korelasyon analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, okul öncesi eğitim kurumlarının kalite düzeyleri ile çocukların gelişimsel sonuçları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır. The purpose of this study is to determine the correlation between quality of preschool education institutions and the language-cognitive, fine motor, gross motor, self-care and social development levels of five-six-year-old children attending these institutions. The sample of the study consisted of 55 preschool education classes and 846 children attending these classes and 55 teachers working in these classes. While the developmental levels of the children participating in the study were measured by using "Ankara Development Screening Inventory (ADSI)", qualities of classrooms were measured by using "Early Childhood Environment Rating Scale (ECER)" and "Information Form for Preschool Educational Institution Structural Quality". The relationship between the quality of institutions and the development of children was analyzed by using Spearman’s Correlation analysis technique for the analysis of data. According to the findings of the study, positively significant correlations were found between the quality levels of preschool educational institutions and the developmental levels of children. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/27982 | ISSN: | 2148-4929 |
Appears in Collections: | Eğitim Fakültesi Koleksiyonu TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Okul öncesi eğitim kurumlarında kalite ile gelişim ilişkisinin incelenmesi.pdf | Makale | 459.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
116
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
46
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.