Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/28202
Title: | 6360 sayılı yasanın olumlu ve olumsuz yönleri: Denizli kenti örneği | Other Titles: | The positive and negative sides of the law no 6360: The case of Denizli city | Authors: | Toprak, Hanife | Advisors: | Özgür, Hüseyin | Keywords: | Büyükşehir Belediyesi 6360 Sayılı Torba Kanun Yerel Yönetimler Denizli Bütünşehir Yerel Hizmet Sunma Kapasitesi Metropolitan Municipality Omnibus Bill No 6360 Local Administrations Denizli Unicity The Capacity of Local Services |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | Abstract: | 2012 tarih ve 6360 sayılı Kanun, 5216 sayılı Büyük?ehir Belediye Kanunu ba?ta olmak üzere birçok kanunda deği?iklik yaparak yerel yönetim sisteminde reform gerçekle?tirmi?tir. 6360 sayılı Kanunla 14 büyük?ehir belediyesi daha kurularak büyük?ehir belediye sayısı 30’a çıkmı?tır. Bu 30 ilde artık il mülki sınırı belediye sınırıdır. Tüm büyük?ehir belediyelerinde 6360 sayılı Kanunla yeni ilçe statüsü verilmeyen, belde belediyeleri ve köylerin tüzel ki?iliği kaldırılarak mahalleye dönü?türülmü?tür. ?l özel idareleri kaldırılarak yerine Yatırım ?zleme ve Koordinasyon Merkezleri kurulmu?tur. Yerel yönetimlere verilen merkezi yönetim payları yeniden düzenlenmi?tir. 5216 sayılı torba Kanunla büyük?ehir belediyesi statüsü için getirilen asgari nüfus ?artı il nüfusunun 750.000 olması ?eklinde deği?tirilmi?tir. Böylece illerde ve eski-yeni büyük?ehir belediyeleri ile ilçe belediyelerinde idari ve mali yapı, yerel siyasete katılım, hizmet sunumu, personel yapısı gibi birçok alanda önemli deği?iklikler yapılmı?tır. Yıllardır büyük?ehir belediyesi olmak için mücadele veren ve kapsamlı mücavir alan ile bütün?ehir denemelerinden geçen Denizli ili 6360 sayılı Kanunun bu deği?imlerinden oldukça etkilenmi?tir. Denizli’nin büyük?ehir belediyesi olmasıyla birlikte 68 belde belediyesi ile 229’u orman köyü olmak üzere toplam 359 köyün tüzel ki?iliği kaldırılarak mahalleye dönü?türülmü?tür. Böylece Mart 2014 yerel seçimleriyle birlikte Denizli büyük?ehir belediyesi statüsü elde edince 19 büyük?ehir ilçe belediyesi ve 623 mahalleye sahip olmu?tur. Denizli ?linde daha önce 87 olan belediye sayısı birçoğunun kapatılıp mahalle olmasıyla 20’ye inmi?tir. 6360 sayılı torba Kanun Denizli ?lindeki yerel yönetim birimlerinde ve hizmetlerinde kısa ve uzun vadeli olumlu ve olumsuz deği?imler meydana getirmi?tir. Denizli’nin büyük?ehir belediyesi statüsü elde etmesi parçalı idari yapının sonlandırılması ile imar ve planlamada bütünlüğün sağlanması açılarından olumlu iken ilçelerin büyüklük farkı ile merkeze olan uzaklıkları olumsuzlukları arttırmaktadır. The law No 6360 dated 2012, made a reform in the local administration system by amending many laws especially in the metropolitan municipality law No 5216. Based on Law No 6360, the number of the metropolitan municipalities have risen to 30 by being founded 14 more. These 30 cities/provinces with metropolitan municipality status, the provincial administrative boundaries have become municipality boundaries. All the villages and town municipalities, which district status are not given by the law No 6360 in the metropolitan municipalities, are converted to neighborhoods by removal of their legal entities. Investment Monitoring and Coordination Centers have been founded instead of Special Provincial Administration. The central administrative shares that are given to local administrative have been reorganized. Based on the omnibus bill No 5216, the minimum population limit for the metropolitan municipality status has been changed to 750.000 city population. Therefore, there have been many changes in many areas such as administrative and financial structure, participation to local politics, service delivery, staff quality and quantity. Denizli, which has been struggling to be a metropolitan municipality for years and has passed through all the city trials with its comprehensive area, has been very affected by these changes. With Denizli being a metropolitan municipality, the legal entity of 359 villages, 68 of which were municipalities and 229 forest villages, were removed and transformed into a neighborhood. Thus, when Denizli obtained the status of Metropolitan Municipality with the local elections in March 2014, it got 19 metropolitan sub-provincial municipality and 623 neighborhoods. The number of municipalities which were previously 87 in Denizli lowered to 20 with many of them being closed. The bag law 6360 has created short-term and long-term positive and negative changes in local government units and services in Denizli Province. Denizli 's obtaining the status of metropolitan municipality is positive in terms of finalizing the fragmented administrative structure and ensuring the integrity in planning and reconstruction, while the difference in the size of the districts and their distance from the center increase the disadvantages. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/28202 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10255433.pdf | 4.27 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
142
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
1,660
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.