Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/28351
Title: Birinci sınıfa başlayan çocukların, velilerin ve öğretmenlerin okula uyumlarının incelenmesi
Other Titles: Investigation of school readiness of first grade children, parents and teachers
Authors: Işıkoğlu Erdoğan, Nesrin
Şimşek, Zeynep Ceren
Keywords: okula hazırlık, okula uyum, erken çocukluk eğitimi, birinci sınıf
Publisher: International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education
Abstract: 2012-2013 eğitim öğretim yılında ülkemizde 60-66 ay arası çocuklar ve 66 ayını dolduran çocukların ilkokula baslamasına olanak sağlanmıştır. Böylece 5-6 ve 7 yaslarındaki çocuklar aynı sınıflarda okula bastıramamışlardı. Bu araştırmanın amacı farklı yas gruplarıyla aynı sınıfta eğitim gören öğrencilerin, velilerin ve öğretmenlerinin okula uyum sürecindeki deneyimlerini derinlemesine incelemektir. Araştırmada nitel araştırma modeli ve durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya amaçlı maksimum çeşitlik örneklem seçimine göre Denizli merkezde yer alan üst-orta ve alt sosyo ekonomik düzeyden üç farklı ilköğretim okulu belirlenmiştir. Araştırmanın verilerinin toplanmasında derinlemesine görüşme teknikleri kullanılmıştır. Analiz sonuçları çocuğun daha önce anaokuluna devam etmesi ve olumlu gelişimsel özelliklerinin uyum sürecini desteklediği, okulların fiziksel koşullarının yetersizliği, sınıflarda farklı gelişim düzeylerinde çocukların yer almasının uyum sürecini olumsuz etkileyen faktörler olduğu ortaya konmuştur.
In the 2012-2013 academic years, children who were in 60-66th month old and older than 66th month old had an opportunity to begin the school. In this way, 5-6 and 7 years old children attended to the same first grade classes. The purpose of this research study was to examine first grade children’, teachers’ school adaptation experiences. The qualitative case study method was used and through purposeful sampling techniques three schools from low, middle and high socio-economic statuses in Denizli were selected to participate in the study. Data generated through in-depth interviews with the teachers and parents of the first graders. Research analysis revealed that previously attending early childhood programs and positive developmental status positively affected children’s school readiness and adaptation. On the other hand, schools’ inadequate physical conditions and age range of children were among the factors that negatively impacted on children’s school adaptation.
URI: https://hdl.handle.net/11499/28351
ISSN: 2146-9466
Appears in Collections:Eğitim Fakültesi Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

220
checked on May 27, 2024

Download(s)

508
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.