Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/28644
Title: Sanat eğitiminde görsel kültür kuramı ve sürdürülebilir kalkınma eğitimi bağlamında bir eylem araştırması
Other Titles: An action research in the context of visual culture theory in art education and sustainable development education
Authors: Erikan, Duygu
Advisors: Mamur, Nuray
Keywords: Sürdürülebilir kalkınma eğitimi
Görsel Sanatlar Eğitimi
Görsel kültür çalışmaları
Sustainable development education
Visual Arts Education
Visual culture studies
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmada, sanat eğitiminde görsel kültür çalışmaları ile sürdürülebilir kalkınma eğitiminin bütünleştirildiği bir yaklaşımın uygulanabilirliğini ve etkilerini değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırma, görsel sanatlar derslerinde sürdürülebilir kalkınma eğitimi bağlamında geliştirmeye dönük bir yaklaşım sergilendiğinden nitel araştırma yaklaşımlarından “eylem araştırması” olarak planlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2019 - 2020 eğitim öğretim yılında Denizli’de Zaferiye Abalıoğlu Bilim ve Sanat Merkezi’nde 9-12 yaş aralığında toplam 13 ilkokul öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada “eylem araştırması” deseni doğrultusunda uygulama ve araştırmanın iç içe geçtiği bir eylem planı hazırlanmıştır. Bu eylem sürecinde veriler; ön değerlendirme formu, video ve ses kayıtları, odak grup görüşmesi, doküman incelemesi (sanatsal çalışmalar, çalışma yaprakları, özdeğerlendirme formları) ve araştırmacı günlükleri yoluyla toplamıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre sürdürülebilir kalkınma eğitimi için görsel kültür imgelerinden yararlanmak öğrencilerin sürdürülebilir gelişim bilinci oluşturmalarında katkı sağlamıştır. Görsel kültür imgeleri üzerinden çevre, toplum ve ekonomi yoluyla yapılan sorgulamalar öğrencilerde merak duygusu uyandırmış özgün fikirler geliştirebilmişlerdir. Öğrencilerin sanat yoluyla çevrenin nasıl korunabileceği, engelli bireyler için sorumlulukları, reklamlar ve tüketim üzerinden gelecek kuşaklar için fikirler geliştirmeye dönük yaklaşımlar sergiledikleri tespit edilmiştir. Bu bağlamda sürdürülebilir kalkınma eğitimi için görsel kültür imge çözümlemelerinin ilkokul görsel sanatlar dersinde merak uyandırma, öğretirken eğlendirme, yaratıcılığı destekleme, eleştirel bakabilme özelliklerinden dolayı uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In this research, it is aimed to evaluate the applicability and effects of an approach that integrates visual culture studies and sustainable development education in art education. The research is planned as “action research" which is one of the qualitative research approaches since it has a development oriented approach in the context of sustainable development education in visual arts courses. The participants of the study consisted of 13 primary school students aged 9-12 years in Zaferiye Abalıoğlu Bilim ve Sanat Merkezi, Denizli in 2019-2020 academic year. In the research, an action plan was prepared in which the application and research were intertwined in line with the “action research” pattern. In this action process; data were collected with pre-assessment form, video and audio recordings, focus group interview, document review (artistic works, worksheets, self-assessment forms) and researcher diaries. The data obtained were analyzed by content analysis. According to the research findings, the use of visual culture images for sustainable development education contributed to the awareness of sustainable development of students. Inquiries made through visual culture images on environment, society and economy were able to develop original ideas that aroused curiosity in students. It has been determined that students exhibit approaches to how to protect the environment through art, their responsibilities for individuals with disabilities, advertising and developing ideas for future generations through consumption. In this context, it is concluded that visual culture image analysis is suitable for sustainable development education because of its characteristics of arousing curiosity, entertaining while teaching, supporting creativity and critical thinking.
URI: https://hdl.handle.net/11499/28644
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10325499.pdf6.57 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

718
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

706
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.