Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/28655
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMamur, Nuray-
dc.contributor.authorAvcı, Akife-
dc.date.accessioned2020-03-06T13:43:56Z-
dc.date.available2020-03-06T13:43:56Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/28655-
dc.description.abstractBu çalışma 9-14 yaş çocukların resimsel anlatımlarında göç ve göçmenlik algısını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada göç ve göçmenlik algısı iki farklı durum çerçevesinde incelendiği için “bütüncül çoklu durum” deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, Manisa İli’nde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda öğrenim gören 9-14 yaş grubu 50 göçmen ve 50 (göçmenlerle aynı sınıfta öğrenim gören) Türk öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri, katılımcıların resimleri, resimleri üzerine yazdıkları yazılar ve görüşme yoluyla toplanmıştır. Araştırmada göçmen öğrencilerden “Türkiye’de olmak, Türkiye’de yaşamak”, Türk öğrencilerden ise “Göçmen Olmak” konulu resim yapmaları istenmiştir. Resimlerini tamamladıktan sonra, resim kağıtlarının arkasında bulunan “Benim resmim ne anlatıyor?” adlı formu doldurmaları istenmiştir. Araştırmada daha derinlemesine bilgi edinmek için ayrıca 10 göçmen, 10 Türk öğrenciyle görüşme yapılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde farklı bakış açılarını, farklı göstergeleri ve anlamları doğru ortaya çıkarabilmek için araştırmacı dışında bir uzman görüşüne başvurulmuştur. Araştırma sonucunda çocukların resimleri Türkiye ve Suriye ile ilgili olumlu/olumsuz duygular, yaşanılan çevre, renk kullanımı ve imgeler açısından değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirmeler sonucunda göçmen çocukların resimlerindeki Türkiye algısında huzur, mutluluk ve özgürlük temalarının bulunduğu belirlenmiştir. Türk çocukların göçmenlik ile ilgili resimlerinde ise daha çok bomba, uçak ve patlama gibi olumsuz unsurlar yer aldığı görülmüştür.en_US
dc.description.abstractThis study has been conducted to determine the reflection of migration and immigration perception to the pictorial narratives of 9-14 years old children. Since migration and perception of immigration was examined in two different situations, the “holistic multi-case” pattern was used in the research. The participants of the study consisted of 50 immigrant and 50 (studying in the same classroom as immigrants) Turkish students at the age group of 9-14 studying in schools affiliated to the Ministry of National Education in Manisa. The research datas were collected through the participants' pictures, the writings written on the pictures and the interviews. In line with the expert opinions, Turkish and immigrant students were asked to paint on the subject “being an immigrant” and “being in Turkey, living in Turkey”, respectively. After completing their paintings, they were asked to fill out the form entitled ''What does my picture tell?'' on the back of the painting. In order to obtain more in-depth information, 10 immigrants and 10 Turkish students were interviewed. For the resolution and interpretation of the collected data, an expert other than researcher has been consulted to find out different views, different indicators and meanings. Pictures of children were evaluated in terms of positive/negative feelings about Turkey and Syria, living environment, color usage and images. In conclusion, themes of happiness, freedom and tranquility were found in perception of Turkey in the pictures of immigrant children. In the Turkish children's pictures about immigration, negative factors such as bombs, airplanes and explosions were observed.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGöçen_US
dc.subjectgöçmenen_US
dc.subjectçocuken_US
dc.subjectçocuk resmien_US
dc.subjectImmigrationen_US
dc.subjectimmigranten_US
dc.subjectchilden_US
dc.subjectchild drawingen_US
dc.title9-14 yaş çocukların resimsel anlatımlarında göç ve göçmenlik algısıen_US
dc.title.alternativeMigration and perception of immigration in 9-14 years old children’s pictorial expressionsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid619339en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

190
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

910
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.