Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/28695
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTok, Emel-
dc.contributor.authorIşıksolu Aysel, Yeşim-
dc.date.accessioned2020-06-03T10:09:55Z-
dc.date.available2020-06-03T10:09:55Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/28695-
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, 60- 72 aylık çocukların öz-düzenleme becerileri, sosyal yetkinlik davranışları ve problem çözme becerilerinin ilişkisini incelemektir. Çalışmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmış olup örneklem okul öncesi eğitim gören 60-72 ay aralığındaki 329 çocuktan oluşmaktadır. Verilerin toplanması için "Kişisel Bilgi Formu", "Öz-düzenleme Becerileri Ölçeği (Anne Formu)", "Sosyal Yetkinlik Davranış Değerlendirme Ölçeği (SYDD)"nin sosyal yetkinlik alt boyutu ve "Problem Çözme Becerisi Ölçeği (PÇBÖ)" kullanılmıştır. SPSS programı kullanılarak verilerin analiz edilmesi için betimleyici analizler, korelasyon analizi, bağımsız gruplar t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre çocukların öz-düzenleme ve sosyal yetkinlik becerileri ile öz-düzenleme ve problem çözme becerileri arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Problem çözme ve sosyal yetkinlik becerileri arasında anlamlı ilişki görülmemiştir. Cinsiyet değişkeni sosyal yetkinlik davranışları üzerinde kızlar lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Daha önce okul öncesi eğitimi almış olan çocukların öz-düzenleme becerilerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Öz-düzenleme, sosyal yetkinlik ve problem çözme becerileri üzerinde anne yaşının etkili olmadığı, baba yaşının sadece özdüzenlemenin çalışma belleği ve engelleyici kontrol- duygu alt boyutları ile ilişkili olduğu belirlenmiştir. Anne ve baba eğitiminin öz-düzenleme ve sosyal yetkinlik becerileri ile pozitif yönde anlamlı ilişki gösterdiği, öz-düzenleme becerilerinin sosyal yetkinlik ve problem çözme becerilerini düşük düzeyde yordadığı görülmüştür.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the relationship between self-regulation skills, social competency behaviors and problem solving skills of 60-72 months-old children. Relational screening method was used in the study and the sample consisted of 329 children in the range of 60-72 months who received pre-school education. Data of the research collected through "Personal Information Form","Self-Regulation Skills Scale (Mother Form)" developed by Erol and İvrendi (2018), "Social Competence Behavior Assessment Scale" adapted by Çorapçı, Aksan, Arslan- Yalçın and Yağmurlu (2010) and " Problem Solving Scale" developed by Oğuz and Köksal Akyol (2015).Descriptive analysis, correlation analysis, independent groups t-test, One Way Analysis of Variance (ANOVA) and regression analysis were used to analyze the data using SPSS program. According to the research results, a low level of positive correlation was found between children's self-regulation and social competence skills and self-regulation and problemsolving skills. There was no significant relationship between problem solving and social competence skills. The gender variable varies significantly in favor of girls on social competency behavior. It has been determined that children who have received pre-school education have higher self-regulation skills. It was determined that maternal age was not effective on self-regulation, social competence and problem-solving skills, and father age was related only to self-regulation's working memory and preventive control-emotion subdimensions. It was observed that mother and father education positively correlated with self-regulation skills and social competence skills, and self-regulation skills predicted social competence and problem solving skills at a low level.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÖz-düzenlemeen_US
dc.subjectsosyal yetkinliken_US
dc.subjectproblem çözmeen_US
dc.subjectokul öncesi eğitimen_US
dc.subjectSelf- regulationen_US
dc.subjectsocial competenceen_US
dc.subjectproblem solvingen_US
dc.subjectpreschool educationen_US
dc.title60-72 aylık çocukların öz-düzenleme becerileri, sosyal yetkinlik ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeExamination of the relationship between self-regulation skills, social competence and problem solving skills of 60- 72 months-old childrenen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid627484en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextmixedopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10335325.pdf
  Restricted Access
2.27 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Yeşim ışıksolu aysel yeni.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

366
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

772
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.