Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/3003
Title: | İlkögretim öğretmenlerinin okullarını örgüt kültürü açısından algılamaları(Şırnak ili İdil ilçesi örneği) | Other Titles: | Primary school teachers perception the organization culture of their school | Authors: | Yurttakal, Sanem | Advisors: | Metin Yaşar | Keywords: | Örgüt kültürü Okul kültürü Algı Ögretmen İlkögretim Organizational culture School culture Primary Teacher Perception |
Abstract: | Bu arastırmanın amacı; Sırnak ili dil ilçesindeki ilkögretim okullarında görev yapan ögretmenlerini okullarındaki örgüt kültürüne iliskin algılarını belirlemektir. Arastırmanın örneklemini 2006-2007 egitim-ögretim yılında Sırnak ili dil ilçesinde merkez ilkögretim okullarında görev yapan 148 sınıf ve brans ögretmeni olusturmaktadır. Ögretmenlere arastırmacı tarafından gelistirilen 26 sorudan olusan örgüt kültürü anketi uygulanmıstır. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, t testi ve tek yönlü varyans analizi gibi istatiksel teknikler kullanılmıstır. Asagıdaki sonuçlara ulasılmıstır: 1. Sırnak ili dil ilçe merkezindeki ilkögretim okullarında görev yapan ögretmenlerin örgüt kültürüne iliskin algıları ?nötr? düzeydedir. 2. Sırnak ili dil ilçe merkezindeki ilkögretim okullarında görev yapan ögretmenlerin örgüt kültürüne iliskin algılarında cinsiyet, brans ve çalısma yılına göre anlamlı bir fark yoktur. The purpose of this study is to determine elementary school teachers? perception towards organizational culture of their school. The sample of the study consists of 148 teachers working for public central elemantary schools during 2006-2007 academic year in dil, Sırnak. The 26 item scale developed by the researcher was administered to the subjects in order to collect data. The data has been analyzed by using descriptive statistical techniques including mean, standard deviation, the t-test and the one way analysis of variance. The following results have been reached: 1. The perception of teachers who are working for the elemantary schools in dil, Sırnak towards organizational culture have been found as ?neutral? level. 2. There is no significiant difference between the elementary school teachers? perception toward organizational culture and selected variables such as gender, seniority and branch. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/3003 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sanem Yurttakal.pdf | 828.67 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
76
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
74
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.