Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/348
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAsuman Duatepe Paksu-
dc.contributor.authorBayram, Gülcan-
dc.date.accessioned2015-06-22T13:36:42Z
dc.date.available2015-06-22T13:36:42Z
dc.date.issued2013-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11499/348
dc.description.abstractBu çalıĢmada, ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin üslü ifadelere iliĢkin sayı duyuları ve baĢarıları arasındaki iliĢkinin belirlenmesi amaçlanmıĢtır. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu, bir devlet okulunun 8. sınıf öğrencilerinden 48 kiĢi oluĢturmaktadır. AraĢtırmanın veri toplama araçlarını, araĢtırmacı tarafından geliĢtirilen “Üslü ifadelere yönelik baĢarı testi” ve Ġymen (2012) tarafından geliĢtirilen “Üslü ifadelere yönelik sayı duyusu ölçeği” oluĢturmaktadır. AraĢtırma, ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin üslü ifadelere iliĢkin sayı duyuları ve baĢarıları arasındaki iliĢkinin belirlenmesi için iliĢkisel tarama modelindedir ve bu iliĢkiyi saptamak için pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıĢtır. AraĢtırmanın sonucunda, ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin üslü ifade sorularında sayı duyularını kullanma baĢarılarının düĢük olduğu, üslü ifadelere iliĢkin baĢarılarının ise orta seviyede olduğu sonucu ortaya çıkmıĢtır. Ayrıca, öğrencilerin üslü ifadelerle ilgili aynı sorulardan aldıkları baĢarı puanlarının, sayı duyusu puanlarına göre daha yüksek olduğu belirlenmiĢtir. Bunun dıĢında, sekizinci sınıf öğrencilerinin üslü ifadelere iliĢkin baĢarıları ve sayı duyuları yüksek derecede iliĢkili bulunmuĢtur. The aim of the study is to determine the relationship between eighth grade students’ number sense and achievements related to exponentials. The study group consists of 48 eighth grade students in a public school. The data collection tools are "The achievement test related to exponentials" developed by the researcher and “The number sense scale related to exponentials” developed by Iymen (2012). The study is survey model to determine the relationship between eighth grade students’ number sense and achievements related to exponentials and the pearson correlation coefficient is calculated to determine this relationship. As a result of the study, eighth grade students’ achievement related to using their number sense is low in exponentials questions, their achievement related to exponentials is mid level. In addition, student’ achievement scores related to exponentials is higher than their number sense scores from the same question. The results also revealed that the scores of the students on exponentials are significantly correlated with their number sense related to exponentials.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.subjectSayı duyusu, üslü ifadeler, sayı duyusu ve baĢarı arasındaki iliĢki, 8. sınıf öğrencileritr_TR
dc.subjectNumber sense, exponentials, the relationship between number sense and achievement, 8th grade studentstr_TR
dc.title8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadelere ilişkin sayı duyuları ve başarıları arasındaki ilişki-
dc.titleThe relationship between 8th grade students' number sense and achievement related to exponentialstr_TR
dc.title.alternativeThe relationship between 8th grade students' number sense and achievement related to exponentialstr_TR
dc.title.alternativeen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.identifier.yoktezid384161en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gülcan Bayram.pdf2.17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

216
checked on May 27, 2024

Download(s)

2,598
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.