Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/35056
Title: | Ortaokul (6.7. Ve 8. Sınıf) öğrencilerinin görsel sanatlar dersine yönelik sahip oldukları metaforların çizdikleri resimler yoluyla incelenmesi | Other Titles: | The analysing of secondary school ( grande 6.Th, 7.Th and 8.Th) students’ metaphors on art class by using of their drawings | Authors: | Soyupak Yalçınkaya, Arife | Advisors: | Mamur, Nuray | Keywords: | Görsel sanatlar metafor resim çocuk Art Class metaphor picture child |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu araştırma ortaokul (6-7 ve 8. Sınıf) öğrencilerinin Görsel sanatlar dersini nasıl kavramsallaştırdıklarını çizdikleri resimler yoluyla anlamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilen bu çalışma İzmir ilinin Tire ilçesinde üç farklı okuldan 300 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın modeli olgu bilim çalışmasıdır. Araştırmada veriler; öğrenci resimleri(çizimleri) metafor yazıları ve yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde araştırmacı dışında iki alan uzmanının görüşüne başvurulmuştur. Araştırmanın sonucuna göre öğrenciler Görsel sanatlar dersini zihinlerinde rahatlatan, mutlu eden ve özgür oldukları bir ders olarak kodlamışlardır. Görsel sanatlar dersi öğrenciler için bir ifade yöntemidir. Öğrenciler ders sürecinde kendilerini sınırlandırılmış hissetmemektedirler. Bulgulara göre ders süresinin kısıtlı olması ve dersliklerin Görsel sanatlar dersine uygun olmaması çocukların biten sanatsal çalışmalara verdiği hazzı yaşayamamalarına neden olduğu ve bu durumun öğrencilerde mutsuzluk yarattığı görülmüştür. Aynı zamanda düşünme süreçleri bağlamında öğrencileri yaratma sürecinde zorladığı sonucuna ulaşılmıştır. This research is done to understand how the secondary school (6.th, 7.th and 8.th grande) students conceptualize Art class by screening their drawings. This study is done by qualitative research in Tire a town İzmir province, with 300 students from different schools. The model of the research is phenomonologic method. The data of the research is gathered from the students’ pictures (drawings), metaphor scripts and semi-structures interview questions. In analysis of the research is data, it is colsulted to two proficients’ idea except from the researcher. According to result of the research, students coded the Art class as relaxing, giving happiness anda feeling free. Art class is a way of expressing themselves for students. Students don’t feel limited during the class. A class without limiting students, developed the point of views on their artistic creation process and improvement is observed in their expressing themselves. It is concluded students feel free without any limitations in expressing themselves while doing different activities in class. According to some findings, the clasrooms not appropriote for the Art classes and time of classes are not enough.It causes the students’ not having the joy of completing an artwork and this makes their unhappy. It is also concluded that this class needs a lot of thinking force in the process of creation. But with the help of opportunities given to the students (both time, place and different activities) they will be able to obtain efficiency and follow as a path in their life. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/35056 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10328903.pdf Restricted Access | 3.95 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy | |
arife soyupak yalçınkaya yeni.pdf | 4.51 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
1,058
checked on Jan 21, 2025
Download(s)
43,528
checked on Jan 21, 2025
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.