Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/35067
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorIşıkoğlu Erdoğan, Nesrin-
dc.contributor.authorCanbeldek, Merve-
dc.date.accessioned2020-06-25T13:12:08Z
dc.date.available2020-06-25T13:12:08Z
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/35067-
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, 5-6 yaş çocuklarına uygulanan “Üreten Çocuklar Kodlama ve Robotik Eğitim Programı’nın” çocukların bazı bilişsel gelişim becerilerine, dil gelişimine, yaratıcılıklarına etkisini ve programa yönelik çocuk-öğretmen görüşlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Denizli il merkezinde Mili Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokuluna devam eden dört farklı sınıftan 5-6 yaş grubundaki 80 çocuk oluşturmaktadır. Okuldaki dört sınıftan random olarak iki sınıf deney grubu (39 çocuk) iki sınıf da kontrol grubu (41 çocuk) olarak belirlenmiştir. Araştırma nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte ele alındığı karma araştırma yöntemlerinden “iç içe desen” kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Müdahale programın nicel etkilerini tespit edebilmek için yarı deneysel desen olarak kabul edilen ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Nitel kısmında ise çocuk-öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve çocuk resimleri toplanmıştır. Deney grubunda araştırmacı tarafından geliştirilen “Üreten Çocuklar Kodlama ve Robotik Eğitim Programı” haftada en az iki kez dokuz hafta boyunca uygulanmıştır. Bu program bilgisayarsız kodlama (12 etkinlik), robotik araçlar (11 etkinlik) ve blok kodlama (ScratchJr) (6 etkinlik) olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Deney grubu sınıflarında uygulanan programın tamamı video kamera ile kayıt altına alınmıştır. Deney ve kontrol gruplarında yer alan çocukların tamamına çalışmaya başlamadan önce Türkçe Erken Dil Gelişim Testi (TELD-3- TEDİL), Torrance Yaratıcı Düşünce Ölçeği, Erken Matematiksel Akıl Yürütme Becerileri Aracı, Problem Çözme Becerisi Ölçeği, Baş-Ayak Parmakları-Dizler-Omuzlar (BADO) ön test olarak uygulanmıştır. Dokuz hafta süren eğitim sonrasında tüm çocuklara aynı testler sontest olarak uygulanmıştır. Nicel veriler t-testi ve faktöriyel ANOVA ile analiz edilirken, nitel verilerde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları deney grubundaki çocukların bilişsel, dil ve yaratıcılık puanlarında istatistiksel olarak anlamlı artışların olduğunu göstermektedir. Kontrol grubunda ise çocukların sadece dil ve yaratıcılık puanların istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Program sonunda, deney ve kontrol grubu çocuklarının son test sonuçları karşılaştırıldığında tüm gelişim alanlarında deney grubu çocuklarının lehine anlamlı artışlar saptanmıştır. Nitel içerik analizi sonuçları çocukların blok kodlama ve robotik etkinliklerini daha fazla tercih ettiklerini göstermektedir. Katılımcı öğretmenler ise program etkinliklerinin çeşitliliğini, genellenebilirliğini, gelişime etkilerini ve yetişkin-çocuk iletişimi yönlerini önemli bulmuşlardır. Bu bulgular ışığında, erken çocukluk eğitimi öğretmenlerin etkinlikleriyle uyumlu üreten çocuklar kodlama ve robotik eğitim programı gibi kodlama eğitimlerini kullanmaları önerilmektedir.en_US
dc.description.abstractThe current study aims to explore the effects of the “Productive Children: Coding and Robotic Education Program” on 5-6 years old children's cognitive, language, and creativity development, and to evaluate participants' views about the program. The participants of the study were 80 five-six-year-old children attending four different classrooms in a public preschool bounded to the Ministry of National Education in Denizli province. Among the four classes in this preschool, two classrooms were randomly assigned as the experimental group (including 39 children) and others as appointed as control groups (41 children). This study is framed as “concurrent nested” mixed-method research combining both quantitative and qualitative research tools. In order to determine the quantitative effects of the intervention program, the pretest-posttest control group design, referred to as a quasi-experimental, were employed. In the qualitative phase of the study, document collection and semi-structured interviews with the children and teachers were conducted. In the experimental group, the “Productive Children: Coding and Robotic Education Program” developed by the researcher was applied at least twice a week for nine weeks. This program consists of three parts: computerless coding (12 activity), robotic tools (11 activity) and block coding (ScratchJr) (6 activity). The entire program implemented in the experimental group classes was recorded with a video camera. To examine the effects of the program, Test of Early Language Development Third Edition: Turkish (TELD-3), Torrance Creative Thinking Test, Evaluation Instrument for the Early Mathematical Reasoning Skills, Problem-Solving Skills Scale, and Head-Toes-Knees-Shoulders (HTKS) were used as pre and posttests. Prior to implementing the program, all participant children were tested using these instruments. After nine-week program intervention, these tests were administered to the participant children in both experimental and control groups. Qualitative data were obtained through semi-structured interviews with the participant children and teachers and the drawings produced throughout the program. The quantitative data were analyzed through t-tests and factorial ANOVAs, while content analysis was used for the qualitative data. The results indicated that there were statistically significant increases in the cognitive, language and creativity scores of children in the experimental group. In the control group, only the language and creativity scores of the children were found to be statistically significant. At the end of the nine-week program, when the posttest scores of the children in the experimental and control group were compared, the significant increases were found in all developmental areas in favor of the experimental group. Qualitative content analysis results showed that children preferred block coding and robotic activities more than unplugged coding. The participant teachers found that the variety, generalizability, developmental effects, and adult-child communication aspects of the program activities were substantial. In the light of these findings, it is recommended that early childhood education teachers should implement coding training programs which compatible with their activities such as “Productive Children: Coding and Robotic Education Program.”en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessen_US
dc.subjectErken çocukluk eğitimien_US
dc.subjectSTEM eğitimien_US
dc.subjectbilgi işlemsel düşünmeen_US
dc.subjectkodlama ve robotik eğitimien_US
dc.subjectEarly childhood educationen_US
dc.subjectSTEM educationen_US
dc.subjectcomputational thinkingen_US
dc.subjectcoding and robotic educationen_US
dc.titleErken çocukluk eğitiminde üreten çocuklar kodlama ve robotik eğitim programının etkilerinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeExploring the effects of productive children: coding and robotic education program in early childhood educationen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.authorid0000-0001-7010-302X-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid628151en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeDoctoral Thesis-
crisitem.author.dept09.03. Basic Education-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Merve Canbeldek_10338594.pdf9.29 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

1,388
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

3,826
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.