Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/35117
Title: Anaokulu öğretmenlerinin okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarına ilişkin algıları ( Denizli ili Merkezefendi ilçe örneği )
Authors: Balın, Sevgi
Keywords: Öğretim liderliği
öğretmen
anaokulları
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmada, Anaokulu öğretmenlerinin okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarına ilişkin algıları ve bu algılarının bazı değişkenlerle arasındaki ilişki araştırılmıştır. Araştırmada “tarama modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2019–2020 eğitim-öğretim yılı Denizli ili Merkezefendi ilçesinde anaokullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. “Rastgele örnekleme” yöntemiyle seçilen 113 öğretmene ulaşılarak veriler toplanmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı; “Kişisel Bilgiler”, “Öğretimsel Liderlik Envanteri” olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Ölçeğin Cronbach Alpha değeri 0,983 olarak bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğretmenlerin % 84,1’inin kadın; % 15,9’unun kadın olduğu, öğretmenlerin % 54,98’unun 31-40 yaş aralığında olduğu ve bunu % 23,9 ile 41-50 yaŞ aralığındakilerin izlediği görülürken en az katılımcı yaş aralığının ise % 1,8 ile 61 yaş ve üzerindekilerin olduğu, büyük kısmının % 77,0’sinin lisans mezunu olduğu ve % 21,2’sinin Lisansüstü düzey mezunu olduğu görülürken en az katılımcının % 1,8 oranıyla önlisans mezunu olduğu, % 31,9’unun 11-15 yıl aralığında olduğu ve bunu % 29,2 ile 16- 20 yıl aralığında kıdemi olanların izlediği görülürken en az katılımcı kıdem aralığının ise % 2,7 ile 31 yıl ve üzeri kıdemi olanların oluşturduğu, % 44,2’sinin 201-300 öğrencili okullarda görev yapanlardan oluştuğu ve bunu % 23,0 ile 301 öğrenciden fazla okullarda çalışanların izlediği görülürken en az katılımcının ise % 15,0 ile 100’den az öğrencili okullarda çalışanlardan oluştuğu, % 63,7’sinin “orta” düzey yanıtını verdiği görülürken bunu % 20,4’ünün “üst” düzey yanıtını verdiği ve % 15,9’unun da “alt” düzey yanıtını verdikleri görülmüştür. Yapılan inceleme ve analiz sonucunda anaokulu öğretmenlerinin okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarına ilişkin “Ders araç-gereçlerinin amaca uygun olarak” önermesine “Tümüyle Katılıyorum” düzeyinde en yüksek derecede katılım gösterirken, “Sınıflarda örnek dersler vermek.” önermesine ise “Fikrim Yok” düzeyinde en düşük düzeyde katılım gösterdikleri görülmüştür. Genel ortalamanın “Tamamen Katılıyorum” düzeyinde olduğu görülmüştür. Buradan hareketle okulöncesi öğretmenlerinin okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarını tamamen katılıyorum düzeyinde gösterdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Anaokulu öğretmenlerinin okul müdürlerinin öğretim liderliği alt boyutlarına bakıldığında “Öğretimi ve Öğretmeni Geliştirme Alt Boyutu”na ilişkin katılımlarının “Tamamen Katılıyorum” düzeyinde, “Öğretimsel iklim GeliŞtirme Alt Boyutu”na ilişkin katılımlarının “Tamamen Katılıyorum” düzeyinde, “İletişim Becerileri” Alt Boyutu”na ilişkin katılımlarının “Tamamen Katılıyorum” düzeyinde, “Öğretimi Denetleme Alt Boyutu”na ilişkin katılımlarının “Katılma Eğilimindeyim” düzeyinde, “Amaç Tanımlama Alt Boyutu”na ilişkin katılımlarının “Tamamen Katılıyorum” düzeyinde ve “Öğrenci Gelişimini izleme Alt Boyutu”na ilişkin katılımlarının “Tamamen Katılıyorum” düzeyinde olduğu görülmüştür. Genel ortalamaya bakıldığında ise “Tamamen Katılıyorum” düzeyinde olduğu görülmüştür. Bu verilerde hareketle Anaokullarında çalışan öğretmenlerin okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları göstermelerine ilişkin alt boyutlardan katılımlarının “Öğretimi Denetleme Alt Boyutu” hariç “Tamamen Katılıyorum” düzeyinde ve en yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Bu durum okul yöneticilerinin öğretimsel liderlik davranışlarını denetleme boyutu hariç tam anlamıyla gösterdikleri Şeklinde yorumlanmıştır. Anaokulu öğretmenlerinin okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarına ilişkin algıları ile yaş, eğitim düzeyi, kıdem ve öğrenci sayısı değişkeni arasında istatistiksel olarak 0,05 manidarlık düzeyinde anlamlı bir fark bulunamaz iken cinsiyet ve okulun bulunduğu yerin sosyo-ekonomik yapısına göre farklılık gösterdiği görülmüştür.
URI: https://hdl.handle.net/11499/35117
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sevgi BALIN Proje tek Parça.pdf1.81 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.