Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/35126
Title: | Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre okullarındaki örgüt kültürü tipleri | Authors: | Akoğlu, Fatma | Keywords: | Örgüt Örgüt Kültürü Sınıf Öğretmeni |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu çalışmanın amacı, Denizli ili Sarayköy İlçesindeki ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin Sethia ve Von Glinow’un dört kültür türüne ilişkin görüşlerini almak, alınan bu görüşlerin bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek ve bu okullardaki hâkim kültür tiplerini belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim öğretim yılında Denizli ili Sarayköy ilçesinde yer alan resmi ilkokullarda çalışan 104 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem seçimine gidilmemiştir. İlçedeki öğretmen sayısı az olduğu için hepsine ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırma verileri Doğan (2014) tarafından geliştirilen “Örgüt Kültürü Türleri Ölçeği” ile toplanmıştır. Konunun kuramsal temelini Sethia ve Von Glinow’un dört kültür tipi oluşturmaktadır. Ölçek sonucunda elde edilen verilerin analizinde bağımsız t-testi, Mann Whitney U testi, Kruscal Wallis testi, standart sapma, aritmetik ortalama kullanılmıştır. Yapılan güvenirlik analizinde ölçeğin koruma kültürü boyutunun işlemediği tespit edilmiş ve bu boyut çıkarılmıştır. Analizlerin tümü üç boyut üzerinde yapılmıştır. Verilerin analizi sonucunda Denizli ili, Sarayköy ilçesi resmi ilkokullarında çalışan sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre, okullarda hâkim örgüt kültür türünün Sethia ve Glinow’un kültür türlerinden “bütünleştirici kültür” olduğu belirlenmiştir. İkincisi “makine kültürü”, üçüncüsü de “umursamaz kültür” çıkmıştır. Denizli ili Sarayköy ilçesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin cinsiyet, yaş, eğitim bölgesi ve meslekteki kıdem değişkenlerine göre ölçeğin makine kültürü boyutunda değişkenlik göstermekte iken kurumda çalışma süresi değişkenine göre ölçeğin umursamaz kültür boyutunda değişiklik göstermekte olduğu belirlenmiştir. Kırk yaşın üzerindeki öğretmenlerin çoğunlukla makine kültürü algısına sahip oldukları söylenebilir. Ayrıca meslekteki kıdem fazlalaştıkça öğretmenlerin makine kültürü algısına daha yakın oldukları söylenebilir. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/35126 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
fatma akoğlu 182182150.pdf | 930.32 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
88
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
106
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.