Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/35139
Title: | Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik duyguları tutumları ve kaygıları İle kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Çankırı ili örneği) | Other Titles: | Examining of the relationship the between teacher qualification in integration practices with the emotions, attitudes and concerns about integration education (Çankırı province example) | Authors: | Özcan, İsmail | Advisors: | Karaoğlu, İzzet Baki | Keywords: | Okul öncesi öğretmeni özel gereksinimli birey özel eğitim kaynaştırma eğitimi Preschool teacher individual with special needs special education inclusive education |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik duyguları, tutumları ve kaygıları ile kaynaştırma uygulamalarında öğretmen yeterlilikleri arasındaki ilişkileri incelemektir. İlişkisel tarama modeli ve nicel yöntemlerin kullanıldığı araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Çankırı il genelinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında ve özel okullarda görev yapmakta olan 109 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminde ise belirli bir örnekleme yöntemi kullanılmadan evrenin tamamına ulaşılmıştır. Araştırmanın verileri okul öncesi öğretmenlerinin demografik bilgilerinin yer aldığı Kişisel Bilgi Formu, Kaynaştırma Uygulamalarında Öğretmen Yeterliliği Ölçeği ve Kaynaştırma Eğitimi İle İlgili Duygular, Tutumlar ve Kaygılar Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde İlişkisiz Grup T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), LSD Testleri, Pearson Korelasyon Testi ve Basit Doğrusal Regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, okul öncesi öğretmenlerinin yaşları ilerledikçe kaynaştırma eğitimi ile ilgili kaygı düzeylerinin de arttığı belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmenlerin yaşları ile kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterlilikleri arasında ters yönde anlamlı farklılık bulunmaktadır. Bunun dışında okul öncesi öğretmenlerinin sınıfında kaynaştırma öğrencisi olması ile kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları arasında ters yönde anlamlı farklılık bulunurken kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterlilikleri arasında fark bulunmamıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilere eğitim verme tecrübesi ile kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları arasında ters yönde anlamlı farklılık bulunmaktadır. Bununla birlikte özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencilere eğitim verme tecrübesi olmayan öğretmenlerin kaygı düzeyleri yüksek bulunmuştur. Ayrıca öğretmenlerin bu öğrencilere yönelik eğitim verme tecrübesi arttıkça kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterlilikleri de pozitif yönde anlamlı farklılık göstermektedir. Okul öncesi öğretmenlerinin özel gereksinimli bir yakınının olması ile kaynaştırma eğitimine yönelik duyguları arasında pozitif yönde anlamlı farklılık bulunmakta iken kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterlilikleri arasında anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Ayrıca okul öncesi öğretmenlerinin mesleki deneyim süreleri ile kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterlilikleri arasında pozitif yönde anlamlı farklılık bulunmasına karşın kaynaştırma eğitimine yönelik duygu tutum ve kaygıları arasında fark bulunamamıştır. Bunların dışında okul öncesi öğretmenlerinin sınıfında bulunan toplam öğrenci sayısı ve özel eğitim hakkında eğitim alma değişkenlerinin kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterlilikleri ile kaynaştırma eğitimine yönelik duygu tutum ve kaygıları arasında fark bulunamamıştır. Diğer sonuçlar incelendiğinde, kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterlilikleri ile kaynaştırma eğitimine yönelik duygular arasında pozitif yönde, tutum ve kaygılar arasında ise negatif yönde anlamlı farklılık bulunmaktadır. Bu sonuçla birlikte kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygu tutum ve kaygıların, kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterliliklerini yordama gücüne sahip olduğu sonucu saptanmıştır. The aim of this study is to examining of the relationship between teacher qualification in integration practices with the emotions, attitudes and anxieties of preschool teachers. The universe of the research, which uses the relational screening model and quantitative methods, is composed of 109 pre-school teachers working in public schools and private schools affiliated to the Ministry of National Education in Çankırı province in 2018-2019 academic year. In the sample of the research, the entire universe was reached without using a specific sampling method. The data of the study was collected which includes the demographic information of preschool teachers through the Personal Information Form, the Teacher Competence Scale in Inclusive Practices and the Emotions, Attitudes and Concerns Scale about Inclusive Education. In the analysis of the sub-problems of the study, unrelated Group T-Test, One Way Analysis of Variance (ANOVA), LSD tests, Pearson correlation test and Simple Linear Regression analysis were used. When the results of the study are examined, as the age of preschool teachers progressed, it was determined that anxiety levels related to mainstreaming education increased. In addition, there is an inversely significant difference between teachers' ages and teacher competences in mainstreaming practices. In addition, there was a significant negative difference between preschool teachers' mainstreaming students and their attitudes towards mainstreaming education, while there was no difference between mainstream teacher competencies in mainstreaming practices. There is a negative significant difference between preschool teachers' experience of providing education to students in need of special education and their attitudes towards inclusive education. However, the anxiety levels of the teachers who do not have the experience of providing special education to the students who need special education were found to be high. In addition, as teachers' experience of providing education to these students increases, teacher competencies in inclusion practices show a significant positive difference. While there is a positive significant difference between preschool teachers' having special needs relatives and their feelings about mainstreaming education, there is no significant difference between mainstream teacher competencies in mainstreaming practices. In addition, although there was a positive significant difference between preschool teachers' professional experience duration and teacher competencies in inclusion practices, there was no difference between emotion, attitudes and concerns about inclusion education. Apart from these, there were no differences between the total number of students in the classroom of preschool teachers, the variables of getting education related to special education, and the teachers' competencies in mainstreaming practices and emotion, attitudes and concerns about mainstreaming education. When the other results are examined, there is a positive significant difference between teachers' competences in mainstreaming practices and emotions towards mainstreaming education. But, there is a negative significant difference between teacher competencies in mainstreaming practices and attitudes and concerns about mainstreaming education. With this result, it was found that emotions, attitudes and concerns about inclusion education have the power to explain teacher competencies in inclusion practices. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/35139 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10321787.pdf Restricted Access | 2.06 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy | |
ismail özcan yeni.pdf | 2.63 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
1,102
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
2,016
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.