Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/35176
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorÇelik, Tuğba-
dc.contributor.authorÇetinkaya, Gökhan-
dc.contributor.authorAydoğan Yenmez, Arzu-
dc.date.accessioned2020-07-28T13:58:18Z
dc.date.available2020-07-28T13:58:18Z
dc.date.issued2020-04-01-
dc.identifier.citationÇelik, T., Çetinkaya, G. ve Aydoğan Yenmez, A. (2020). Ortaokul Matematik Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirliği ve Anlaşılabilirliği Üzerine Öğretmen Öğrenci Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(1), 1-28.en_US
dc.identifier.issn2458-8342-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/35176-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.30964/auebfd.544757-
dc.description.abstractDilsel açıdan öğrenci düzeyine uygun biçimlendirilmiş matematik ders kitaplarının öğrenciler tarafından daha iyi anlaşılacağı varsayılmaktadır. Metinlerin okunabilirliğini ölçen çeşitli formüller geliştirilmiştir. Bu çalışmada okunabilirlik kavramı, tümce uzunluğu değişkeniyle ele alınmıştır. Nitel yaklaşım içinde durum çalışması olarak planlanan bu araştırmada Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ve özel yayınevleri tarafından yayımlanan, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı onaylı ve 2017-2018 öğretim yılında devlet okullarında okutulan 5., 6., 7., 8. sınıf matematik ders kitaplarındaki bilgi, soru ve çözüm düzeyindeki metinlerin okunabilirlik düzeyi ile bu metinlerin anlaşılabilirlikleri, öğrenci ve öğretmen bakış açısıyla sorgulanmıştır. Bu bağlamda 18 matematik öğretmeninden ve bu öğretmenlerin 5., 6., 7., 8. sınıf düzeyindeki toplam 181 öğrencisinden, Çetinkaya-Uzun okunabilirlik formülüyle düşük, orta ve yüksek düzey olarak belirlenmiş okunabilirlik değerine sahip bilgi, soru ve çözüm metinlerinin tümce uzunluğu ve anlaşılabilirliğine ilişkin görüşleri alınmıştır. Öğrenciler metinleri genellikle anlamayı engellemeyecek düzeyde okunabilir bulmuş, öğretmenler ise kolaylıkla anlamlandırılabilecek düzeyde bulmuşlardır. Öte yandan öğrenciler metinleri genellikle orta ve iyi düzeyde anlaşılabilir öğretmenler ise genellikle iyi düzeyde anlaşılabilir bulmuşlardır. Görüşler incelendiğinde öğretmenler, metnin yapısı dışında ortaokul matematik ders kitaplarındaki metinlerde günlük yaşamdan örneklerin artırılmasını; öğrenciler ise çoklu temsillerin kullanılmasını, yoğun sembol kullanımının azaltılmasını, yaşantısal ve deneyimsel açıdan yaş düzeylerine uygun örneklerin artırılmasını istemektedirler.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherAnkara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisien_US
dc.relation.ispartofAnkara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectders kitaplarıen_US
dc.subjectokunabilirliken_US
dc.subjectanlaşılabilirliken_US
dc.titleOrtaokul matematik ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirliği ve anlaşılabilirliği üzerine öğretmen öğrenci görüşlerien_US
dc.title.alternativeTeachers’ and students’ views on the readability and comprehensibility of texts in secondary school mathematics textbooksen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.volume53en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage28en_US
dc.authorid0000-0001-7676-6852-
dc.identifier.doi10.30964/auebfd.544757-
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.trdizinid372336en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeArticle-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.author.dept09.07. Social Sciences and Turkish Language Teaching-
Appears in Collections:Eğitim Fakültesi Koleksiyonu
TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ortaokul_Matematik_Ders_Kitaplarindaki_M.pdfMakale Dosyası567.05 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

156
checked on May 27, 2024

Download(s)

102
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.