Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/35222
Title: Denizli’nin algılanan ve sunulan çevrimiçi destinasyon imajının değerlendirilmesi
Other Titles: Evaluation of perceived and projected online destination image of Denizli
Authors: Duran, Hakan
Advisors: Bayram, Murat
Keywords: Destinasyon imajı
Algılanan imaj
Sunulan imaj
Denizli
Destination image
Perceived image
Projected image
Denizli
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Destinasyon imajı, turistlerin karar verme sürecini etkileyen en kritik faktörlerden biridir. Bu nedenle destinasyonların hem pazar paylarını korumak hem de mevcut ve potansiyel ziyaretçilerinin zihinlerinde olumlu bir imaja sahip olmaları son derece önemlidir. Gelişen teknolojilerle birlikte turistlerin seyahat planlaması yaparken bilgi kaynağı olarak interneti kullanmaları, çevrimiçi destinasyon imajını daha da önemli kılmaktadır. Buradan hareketle, bu çalışmada Denizli’nin algılanan çevrimiçi destinasyon imajını değerlendirmek adına Tripadvisor’daki “Denizli’de gezilecek yerler” listesinde bulunan çekiciliklere ait 1 148 yorum incelenmiştir. Bununla birlikte sunulan destinasyon imajını değerlendirmek için Denizli Valiliği, Denizli İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü ve Denizli Büyükşehir Belediyesi’nin oluşturduğu çevrimiçi içerikler analiz edilmiştir. Ayrıca hem seyahat edenler hem de resmi kuruluşlar tarafından oluşturulan görseller de araştırmaya dahil edilmiştir. Algılanan ve sunulan destinasyon imajını oluşturan unsurları belirlemek için nitel araştırma desenlerinden bütüncül çoklu durum deseni yaklaşımı benimsenmiştir. Veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi, verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Denizli’nin algılanan ve sunulan imajının benzer bir şekilde “tarih”, “doğa”, “Pamukkale” ve “Hierapolis” çerçevesinde toplandığı görülmüştür. Buna karşın bölgedeki diğer çekicilikler konusunda algılanan ve sunulan imaj arasında farklılıklar da tespit edilmiştir. Ziyaretçiler tarafından seyahat planı yapılacak bir destinasyon olarak kabul gören Denizli genel anlamda “muhteşem” “harika” “görülmesi gereken bir yer” şeklinde olumlu yorumlar alırken “pahalılık”, “kalabalık”, “bakımsızlık” ve “tanıtım eksikliği” gibi olumsuz yorumlar da olduğu görülmektedir. Araştırmanın bir diğer sonucu olarak, fotoğraflar incelenmiş, ziyaretçiler ve yerel yönetimler tarafından çekiciliklerdeki benzer noktaların fotoğraflandığı görülmüştür. Bununla birlikte yerel yöneticilerin web sayfalarında paylaşmış oldukları çekiciliklerin fotoğraflarının eksik olduğu tespit edilmiştir. Ziyaretçilerin çekiciliklerdeki ikonik yapı ve manzaraları fotoğraflamaya eğilimli olduğu görülmektedir.
Destination image is one of the most critical factors that affect the decision making process of tourists. For this reason, it is extremely important that both destinations maintain their market shares and have a positive image in the minds of their current and potential visitors. With the developing technologies, the use of the internet as a source of information for tourists when planning a trip makes the online destination image even more important. From this point of view, in this study, 1 148 reviews of the attractions in the list of places to visit in Denizli on Tripadvisor were examined to evaluate the perceived online destination image of Denizli. In addition, in order to evaluate the projected online destination image, the online contents of Denizli Governorship, Denizli Provincial Directorate of Culture and Tourism and Denizli Metropolitan Municipality were analyzed. Furthermore, images created by both travelers and public institutions are included in the research. A holistic multi-case desing approach, which is one of the qualitative research desing, has been adopted to identify the elements of perceived and presented destination image. Document analysis was used as the data collection method, and content analysis was used for data analysis. As a result of the research, it was seen that the perceived and presented image of Denizli was collected in a similar way within the framework of "history", "nature", "Pamukkale" and "Hierapolis". On the other hand, differences were detected between the image perceived and presented about other attractors in the region. Denizli, which is accepted as a destination to be traveled by the visitors, receives positive reviews in the form of "magnificent" "wonderful" "a must-see" in general, while it has negative reviews such as "expensive", "crowded", "neglect" and "lack of publicity". As a further result of the research, when the photographs are analyzed, it is seen that visitors and local administrations photographed similar points in the attractors. It has also been found the photographs that shared on their webpage by the local administrators were incomplete. It is seen that the visitors tend to photograph the iconic structures and landscapes in the attractors.
URI: https://hdl.handle.net/11499/35222
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10349740.pdf5.96 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

138
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

370
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.