Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/3550
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMeryem Ayan-
dc.contributor.authorÜnal, Nuran-
dc.date.accessioned2019-05-31T13:43:44Z
dc.date.available2019-05-31T13:43:44Z
dc.date.issued2018-12-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/3550-
dc.description.abstractBu çalışmada, Yüzleştirmeci Tiyatro’nun en belirgin isimlerinden biri olan Sarah Kane’in ses getiren oyunu Blasted ve oyunlarında sık sık şiddet temasına yer veren, İngiliz oyun yazarı Edward Bond’un Saved adlı eserinde modern şiddet, sosyal öğrenme kuramı ışığında incelenmiştir. Giriş bölümünde şiddetin ve saldırganlığın bilim insanlarına göre nedenleri ve bireylerin davranışlarına nasıl yansıdığı açıklanmıştır. Birinci bölümde Edward Bond’un şiddete karşı fikirleri ve bu fikirleri eserinde nasıl resmettiği incelenmiştir. Paralel şekilde, ikinci bölümde Sarah Kane’in şiddete bakış açısı ve oyununda şiddeti nasıl yansıttığı incelenmiştir. Seyirciyi rahatsız eden, sahnede her türlü tabunun aşıldığı Yüzleştirmeci Tiyatro’nun karakteristik özellikleriyle beraber şiddet içeren sahneler irdelenmiştir. Son bölümde iki eser arasında geçen otuz yıla rağmen şiddetin ne denli yoğunlaştığı vurgulanarak eserler kıyaslanmıştır.en_US
dc.description.abstractIn this study, modern violence in the light of social learning theory is studied in Blasted, the most sensational play of Sarah Kane, who is one of the most prominent playwrights of In- Yer- Face Theatre and Saved, the play of Edward Bond, English playwright who often gives place to violence in his plays. In introduction part, the reason of violence and agression and how they reflect on human behaviours are explained according to scientists. In part one, the ideas of Edward Bond concerning violence and how he portrays these ideas in his play are stated. Parallel to part one, in part two, Sarah Kane’s point of view upon violence and how she reflects violence on her play are analysed. The scenes which include violence are analysed along with the characteristics of In-Yer-Face Theatre, which disturbs audience and breaks all tabooes on stage. In the last part, two plays are compared emphasizing how violence has risen despite thirty years.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBlasted, Saved, şiddet, yüzleştirmeci tiyatro, Sarah Kane, Edward Bonden_US
dc.subjectviolence, in-yer-facetheatreen_US
dc.titleReflection of modern age violence in Edward Bond's Saved and Sarah Kane's Blasted (Edward Bond'un Saved oyununda ve Sarah Kane'in Blasted oyununda modern çağ şiddetinin yansıması)en_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid545921en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10249312.pdf643.08 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

114
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

258
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.