Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38346
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRızaoğlu, Filiz-
dc.contributor.authorZeybek, Tolga-
dc.date.accessioned2021-02-10T09:19:23Z-
dc.date.available2021-02-10T09:19:23Z-
dc.date.issued2021-01-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/38346-
dc.description.abstractKarar verme, tüm insanların her gün gerçekleştirdiği önemli bir konudur. Eğitim geçmişi, sosyo-ekonomik durum veya kültürel yönler gibi karar verme sürecini etkileyebilecek belirli etmenler vardır. Bu araştırma, yabancı dil kullanımının ikidillilerin karar verme sürecini etkileyip etkilemediğini anlamaya amaçlayan üç çalışmadan oluşmaktadır. Tezin amaçları (1) yetişkin tekdilli Türkçe konuşanların ve geç ardıl ikidilli konuşanların İngilizce veya Türkçe dilinde sunulan ikilemlerle ilgili farklı kararlar verip vermediklerini, (2) yetişkin Türkçe-Almanca eşzamanlı iki dillilerin, İngilizce, Almanca veya Türkçe dilinde sunulan ikilemlerle ilgili farklı kararlar verip vermediklerini ve (3) yetişkin Türkçe-İngilizce geç ardıl ikidillilerin ana dillerinde veya ikinci dillerinde sunulan gündelik ahlaki ikilemlerle ilgili farklı kararlar verip vermediklerini anlamaktır.Üç nicel çalışmanın verileri, çoğu devlet üniversitesinde İngilizce öğretmenliği okuyan öğrencilerden oluşan toplam 628 kişiden (Çalışma 1, N = 275; Çalışma 2, N = 63; Çalışma 3, N = 290) toplanmıştır. Ayrıca, ikinci çalışmanın katılımcıları çokdilli bir gruptan oluşmaktadır. Katılımcıların varsayımda dayalı ahlaki ikilemlere nasıl tepki vereceklerini araştırmak için troley ikilemleri kullanılmıştır. Önceki çalışmalar, ikilemler yabancı dilde sunulduğunda klasik troley ikilemine kıyasla köprü ikileminde faydacı tepkilerin arttığına işaret etmektedir. Bu çalışmada da, yabancı dilde sunulan köprü ikilemine verilen faydacı yanıtlarda artış; ancak bu fark istatistik olarak anlamlı değildir. Gündelik hayatta karşılaşılan ahlaki ikilemlerde ise katılımcılar dilden bağımsız olarak, sosyal olarak uzak bireyler yerine sosyal olarak yakın bireylerin dahil olduğu ikilemlerde daha yüksek oranda egoist (özgecil olmayan) tepkiler vermiştir. Yabancı dilde sunulan ikilemlerde, kadın katılımcılar, sosyal açıdan uzak kişilerin olduğu ikilemlere kıyasla, sosyal açıdan yakın kişilerin olduğu ikilemlerde daha egoist tepkiler verirken, erkek katılımcılarda bu tür bir farklılık görülmemiştir. Bununla birlikte, üç çalışma genelinde ahlaki ikilemlerle ilgili kararlarda önemli düzeyde bir yabancı dil etkisi bulunamamıştır.en_US
dc.description.abstractDecision-making is an important issue that all human beings make every day. There are certain aspects that may influence the decision-making process, such as the educational background, the socio-economic situation, or cultural aspects. This investigation comprises three studies which observe aims to understand whether the use of a foreign language affects bilinguals’ decision-making process. More specifically, the aims of the thesis are to understand if (1) adult monolingual Turkish speakers and late sequential Turkish-English bilinguals make different decisions in moral dilemmas presented in English or in Turkish, (2) adult Turkish-German simultaneous bilinguals make different decisions in moral dilemmas presented in German, Turkish, or English and (3) if adult late sequential Turkish-English bilinguals make different decisions related to everyday moral dilemmas in their native or second language. The data of the three quantitative studies were collected from a total of 628 people, (Study 1, N = 275; Study 2, N = 63; Study 3, N = 290), consisting mostly of English language teaching students at a state university. In addition, a group of multilingual speakers participated in the second study. We used the trolley dilemmas to ask the participants how they would react to the hypothetical moral dilemmas. Previous work illustrates that in contrast to the classical trolley dilemma, in the footbridge dilemma the rate of utilitarian (consequentialist) responses increases when it is presented in a foreign language. In the present study, this increase in the rate of utilitarian responses to the footbridge dilemma in the foreign language was also observed; however, the difference was not statistically significant. As for the everyday moral dilemmas, the participants made a higher rate of egoistic (as opposed to altruistic) responses to dilemmas where socially close individuals, rather than socially distant individuals were involved, regardless of the language. Female participants made a higher rate of egoistic responses in socially close dilemmas in comparison to socially distant dilemmas, in the foreign language. This trend was not found in the male group. In both languages, the participants made a higher rate of altruistic decisions than that of egoistic decisions in dilemmas involving socially close and socially distant relationship. However, the present study did not find evidence for a clear foreign language effect across three studies.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKarar Vermeen_US
dc.subjectYabancı Dil Etkisien_US
dc.subjectAhlaki Yargıen_US
dc.subjectDecision Makingen_US
dc.subjectForeign Language Effecten_US
dc.subjectMoral Judgmenten_US
dc.titleAn investigation into the foreign language effect in decision making and judgmenten_US
dc.title.alternativeKarar Verme ve Yargılarda Yabancı Dil Etkisien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid659205en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1en-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tolga Zeybek.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

160
checked on May 27, 2024

Download(s)

114
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.