Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38382
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖztürk, Fatih Sultan Mehmet-
dc.contributor.authorDer, Keziban-
dc.date.accessioned2021-02-24T09:30:24Z-
dc.date.available2021-02-24T09:30:24Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/38382-
dc.description.abstractPlaton, Menon diyaloğunda, şu soruyu sorar: Bilgi niçin doğru inançtan daha değerlidir? Çağdaş değer problemi, Platon’un bu sorusunu konu edinir. Değer sorusu, literatürde genellikle iki farklı şekilde yorumlanmaktadır: (1) Bilgi niçin epistemik olmayan bakımdan (i.e. pratikte) doğru inançtan daha değerlidir? ve (2) bilgi niçin epistemik bakımdan doğru inançtan daha değerlidir? Çoğu bilgi kuramcısına göre, Platon (1) ile ilgilenmektedir; fakat asıl yanıtlanması gereken soru (2)’dir. Bununla birlikte, genellikle değer sorusunun yanıtının bilginin doğasında aranması gerektiği düşünülmektedir. Bu tezin iki temel amacı vardır. Birincisi, değer probleminin ne olduğunu açıklığa kavuşturmaya çalışmaktır. İkincisi ise, bu probleme yönelik üç önemli çözüm girişiminin— güvenilircilik, erdem epistemolojisi ve revizyonizm— başarısız olduğunu iddia ederek, bilginin şanstan muaf olma özelliğinden ötürü üstün bir değere sahip olduğunu savunmaktır.en_US
dc.description.abstractIn the Meno, Plato asks the following question: Why is knowledge more valuable than true belief? The contemporary value problem is concerned with Plato’s question. The value question is commonly interpreted in two different ways in the literature: (1) Why is knowledge more non-epistemically valuable (i.e. practically) than true belief? and (2) why is knowledge more epistemically valuable than true belief? According to many epistemologists, Plato is interested in (1), but the main question to be answered is (2). Morever, it is generally thought that the answer to the value question is to be found in the nature of knowledge. This dissertation has two main aims: The first is to try to clarify what the value problem is. The second is to claim that three important solution attempts to this problem— reliabilism, virtue epistemology and revisionism— are not successful and to argue that knowledge has a superior value due to the feature of non-accidentality.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEpistemik değeren_US
dc.subjectBilgien_US
dc.subjectRevizyonizmen_US
dc.subjectDoğru inançen_US
dc.subjectŞanstan muaf olmaen_US
dc.subjectEpistemic valueen_US
dc.subjectKnowledgeen_US
dc.subjectRevisionismen_US
dc.subjectTrue beliefen_US
dc.subjectNon-accidentalityen_US
dc.titleÇağdaş epistemolojide bilginin değeri sorunuen_US
dc.title.alternativeThe value problem of knowledge in contemporary epistemologyen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid660904en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeDoctoral Thesis-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10380386.pdf871.05 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

144
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

794
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.