Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38383
Title: | Eğitim ekonomisinin tarihsel gelişim süreci | Other Titles: | Historical development process of the economics of education | Authors: | Özütürk İnan, Ayşegül | Keywords: | Eğitim ekonomisi İnsana yatırım İnsan sermayesi Economics of Education Investment in Human Human Capital |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu çalışmanın amacı, dünya genelinde eğitim ekonomisi bilim dalının doğuş sürecine ilişkin verileri derlemek ve çözümlemektir. Araştırmada “tarama modeli (doküman analizi)” kullanılmıştır. Eğitim ekonomisi alanında yazılmış olan kitaplar ve makaleler ile düzenlenmiş olan konferanslar ve kongrelerde tartışılan konular, Türkçeye çevrilmiş ve ardından bu çeviriler çözümlenmiştir. Araştırma için gereksinim duyulan verilere, internet üzerinden ulaşılmıştır. ABD ve AB’de İngilizce diliyle yazılmış olan kitaplara ve makalelere odaklanılmıştır. Derlenen veriler, içerik çözümleme yöntemiyle çözümlenmiştir. Çözümleme yapılırken sonuç ilişkilerine bakılmış ve farklı bilim insanlarının görüşleri arasında karşılaştırma yapılmıştır. Araştırmanın evreni, İngilizce diliyle yazılmış olan kaynaklardır. Örneklemi ise özellikle Chicago Üniversitesi yayınları oluşturmaktadır. Özellikle insan sermayesinin yükselişte olduğu 1950-1970 dönemine odaklanılmıştır. Araştırmaların sonuçlarına bakıldığında, eğitimin; tarıma, ekonomik büyümeye, yoksulluğa, gelir dağılımına, hanehalkı gelirlerine, ev kadınlarına ve insan sermayesine katkılarının çok sayıdadır. Eğitimin kalkınmadaki rolünün Platon'a dayandığı, ilk önemli çalışmanın Adam Smith tarafından yapıldığı ve insan sermayesi kuramının öncüsünün T. Schultz olduğu sonuçları ortaya çıkmıştır. Eğitim Ekonomisi alanındaki ilk bilimsel çalışmalar, 1950’lerin sonunda – 1960’ların başında başlamıştır. Bazı ekonomistler ve akademisyenler, eğitim ekonomisinin ve insan sermayesi kuramının ortaya çıkışını Chicago Okulu’nun çabalarının bir sonucu olarak görmektedir. The aim of this study is to compile and analyze the data on the birth process of the economics of education discipline around the World. In the study, scanning method (document analysis) was used. Books and articles written in the field of the economics of education and topics discussed in conferences and congresses were translated into Turkish and then these translations were analyzed. The data that were required for the study were obtained from the Internet. Books and articles that were written in English from the USA and EU were focused on. The collected data were analyzed by content analysis method. While analyzing, results relations were reviewed and comparisons were made among the opinions of different scientists. The universe of the study is the sources written in the English language. Its sample includes specifically publications of Chicago University. As the year, the period between 1950 and 1970 when the human capital was on the rise, were analyzed. Considering the results of the study, it was concluded that education has a great amount of contributions to agriculture, economic growth, poverty, income distribution, households, housewives and human capital. It is concluded that the role of the education in development is based on Platon, the first study was conducted by Adam Smith and the pioneer of the human capital theory is Schultz. The first scientific studies in the field of the Economics of Education started in the late 1950s - early 1960s. Some economists and scholars view the emerge of the economics of education as a result of Chicago School’s efforts. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/38383 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ayşegül ÖZÜTÜRK İNAN Proje.pdf | 608.62 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
194
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
1,612
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.