Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38513
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Başay, Ömer | - |
dc.contributor.author | Gümüş, Ülkü | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-29T09:43:25Z | |
dc.date.available | 2021-06-29T09:43:25Z | |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11499/38513 | - |
dc.description.abstract | Yavaş Bilişsel Tempo (YBT), çocukluk döneminde başlamış olan, hayallere dalıp gitme, yavaş ve az hareket etme, uyuşuk ve uykulu görünümde olma, boş boş bakma, kafası karışık görünme, motor ve bilişsel alanlarda bozulma belirtileriyle karakterize bir dikkat bozukluğu olarak tanımlanmaktadır. Günümüzde çocuklarda obezite sıklığı artmaktadır. Bu durum çocuklarda bir takım ruhsal sorunlara yol açmaktadır. Oluşan komorbid ruhsal sorunlar obeziteyi daha da tetiklemektedir. Çalışmamızın birincil amacı, obezitesi olan çocuklarda Yavaş Bilişsel Tempo (YBT) belirtilerinin araştırılmasıdır. Çalışmamızda ikincil olarak obez çocuklarda YBT belirtileri ile psikiyatrik bozukluk belirtileri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve YBT belirtilerinin akademik başarı düzeyi ile ve uyku sorunları ile ilişkisini araştırmak amaçlanmıştır. Çalışmamız, 6-12 yaş arası obezitesi olan çocukları ve obez veya fazla kilolu olmayan sağlıklı kontrolleri içeren kesitsel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Pamukkale Üniversitesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı-Çocuk Endokrinoloji Bilim Dalı’nda obezite tanısıyla takip edilen 60 hasta ile yaş ve cinsiyet bakımından uyumlu 60 sağlıklı kontrol çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışma kapsamında katılımcıların boy, kilo ve Vücut Kitle İndeksi (VKİ) persantil değerleri kaydedilmiştir. Olgu grubu için otizm spektrum bozukluğu, akut psikoz, mani, zihinsel yetersizlik gibi psikiyatrik tanıları olanlar ve kronik veya önemli akut tıbbi hastalığı olanlar, kontrol grubu için bilinen herhangi bir fiziksel ya da psikiyatrik hastalık öyküsü olanlar çalışmaya dahil edilmemiştir. Araştırmaya katılan çocukların ebeveynleri tarafından doldurulmak üzere araştırmacı tarafından geliştirilmiş Sosyodemografik Veri Formu, Barkley Çocuk Dikkat Anketi, Conners Aile Derecelendirme Ölçeği-Yenilenmiş Uzun Form (CADÖ-YU), Çocuklar için Uyku Bozukluğu Ölçeği (ÇUBÖ) verilmiştir. Araştırmanın çevrimiçi yapılan bölümü için ise adı geçen testler https://www.onlineanketler.com/s/ybtebeveyn linkine yüklenmiş, sistemde kayıtlı ebeveyn numaralarına mesaj ile iletilmiştir. Katılımcıların ebeveynleri aracılığıyla öğretmenlerine ulaşılarak Barkley Çocuk Dikkat Anketi, Yıkıcı Davranım Bozuklukları için DSM-IV’e Dayalı Tarama ve Değerlendirme Ölçeği (Turgay DEHB Ölçeği)’nden oluşan https://www.onlineanketler.com/s/ybtogrt linki mesaj ile iletilmiştir.Çalışmamızın verileri incelendiğinde; olgu grubu kontrol grubuna göre Barkley Çocuk Dikkat Anketinde ebeveyn yanıtlarına ve öğretmen yanıtlarına göre anlamlı olarak yüksek puan almıştır. Ebeveyn yanıtlarına göre olgu grubunun %11,7’si, kontrol grubunun %1,7’si, öğretmen yanıtlarına göre olgu grubunun %22’si, kontrol grubunun %0’ı YBT pozitif olma ölçütlerini karşılamıştır. Conners Aile Derecelendirme Ölçeği-Yenilenmiş Formda ve Çocuklar için Uyku Bozukluğu ölçeğinde tüm alt test puanları arasında olgu grubundaki çocukların kontrol grubuna göre anlamlı olarak daha yüksek puanlar aldığı bulunmuştur. Ders başarısı ile YBT belirtileri arasında negatif yönde ilişki olduğu tespit edilmiştir. Olgu ve kontrol grubunun her ikisinde de Öğretmen Turgay DEHB Ölçeği yanıtlarına göre YBT belirtileri en fazla DEHB-DE ile ilişkili bulunmuştur. Olgu ve kontrol grubunda YBT belirtileri Conners Aile Derecelendirme Ölçeği-Yenilenmiş Formunda Bilişsel Problemler-Dikkatsizlik alt ölçeği ile en fazla ilişkili bulunmuştur. Çocuklar için Uyku Bozukluğu ölçeğine göre YBT belirtileri olgu grubunda Uyku Uyanma Geçiş Bozuklukları ve Aşırı Uyku Eğilimi alt ölçekleri ile pozitif yönde ilişkili, kontrol grubunda ise tüm alt ölçeklerle pozitif yönde ilişkili bulunmuştur. Bu çalışma bildiğimiz kadarıyla obezitesi olan çocuklarda YBT belirtilerinin araştırıldığı ilk çalışmadır. Çalışmamızda obezitesi olan çocuklarda YBT belirtileri yüksek bulunurken, olgu grubunda DEHB tanısı dışlanmamış olup, YBT pozitifliğini karşılayan katılımcıların bulguları DEHB belirtilerinden etkilenmiş olabilir. Bu ilişkinin anlaşılması için DEHB tanısı dışlanmış obezitesi olan olgularda pür YBT belirtilerinin inceleneceği daha geniş örneklemdeki çalışmalara ihtiyaç vardır. | en_US |
dc.description.abstract | Sluggish Cognitive Tempo (SCT) is defined as an attention disorder that begins in childhood, characterized by delusions, slow and little movement, lethargy and sleepiness, idle glancing, confused appearance, and motor and cognitive impairment symptoms. Today, the frequency of obesity in children is increasing. This causes some mental problems in children. Comorbid mental problems further trigger obesity. The primary aim of our study is to investigate the symptoms of Sluggish Cognitive Tempo (SCT) in children with obesity. In our study, it was aimed to investigate the relationship between the symptoms of SCT and psychiatric disorder symptoms in obese children and to investigate the relationship between SCT symptoms with academic achievement and sleep problems. Our study was designed as a cross-sectional study involving children aged 6-12 years with obesity and healthy controls who are not obese or overweight. 60 patients with obesity diagnosis in Pamukkale University Department of Pediatrics and Diseases Department-Pediatric Endocrinology and 60 healthy controls compatible in terms of age and gender were included in the study. Within the scope of the study, the percentile values of the participant's height, weight, and Body Mass Index (BMI) were recorded. For the case group, those with psychiatric diagnoses such as autism spectrum disorder, acute psychosis, mania, mental disability, those with chronic or significant acute medical diseases, and those with a known physical or psychiatric history for the control group were not included in the study. Sociodemographic Data Form developed by the researcher, Barkley Child Attention Questionnaire, Conners Family Rating Scale-Revised Long Form (CPRS-R), and Sleep Disorder Scale for Children (SDSC) were given to be filled out by the parents of the children participating in the study. For the online part of the study, the aforementioned tests were uploaded to the link https://www.onlineanketler.com/s/ybtebparent and sent to the parent numbers registered in the system via a message. The teachers were reached through the parents of the participants and the link https://www.onlineanketler.com/s/ybtogrt, which consists of the Barkley Child Attention Questionnaire, DSM-IV Based Screening and Evaluation Scale for Disruptive Behavior Disorders (Turgay ADHD Scale), was sent. When the data of our study are examined; The case group scored significantly higher than the control group in the Barkley Child Attention Questionnaire, according to the parent and teacher responses. According to the responses of the parents, 11.7% of the case group, 1.7% of the control group, 22% of the case group according to the teachers' responses, 0% of the control group met the criteria of being positive for YBT. It was found that children in the case group received significantly higher scores than the control group among all sub-test scores in the Conners Family Rating Scale-Revised Form and the Sleep Disorder Scale for Children. It has been determined that there is a negative relationship between course success and the symptoms of SCT. According to the responses of the Teacher Turgay ADHD Scale in both the case and control groups, the SCT symptoms were found to be most commonly associated with ADHD-AD. In the case and control groups, the symptoms of SCT were most associated with the Cognitive Problems-Inattention subscale on the Conners Family Rating Scale-Revised Form. According to the Sleep Disorder Scale for Children, SCT symptoms were positively correlated with the subscales of Sleep Awakening Transition Disorders and Excessive Sleep Tendency in the case group and positively correlated with all subscales in the control group. In our study, while children with obesity were found to have high rates of SCT symptoms, ADHD diagnosis was not excluded in the case group, and the findings of the participants diagnosed with SCT may have been affected by ADHD symptoms. To understand this relationship, there is a need for studies with larger samples that will examine the pure SCT symptoms in patients with obesity excluded from ADHD diagnosis. | en_US |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.publisher | Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Obezite | en_US |
dc.subject | Yavaş Bilişsel Tempo | en_US |
dc.subject | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu | en_US |
dc.subject | Uyku Bozukluğu | en_US |
dc.subject | Ebeveyn | en_US |
dc.subject | Öğretmen | en_US |
dc.subject | Obesity | en_US |
dc.subject | Sluggish Cognitive Tempo | en_US |
dc.subject | Attention Deficit and Hyperactivity Disorder | en_US |
dc.subject | Sleep Disorder | en_US |
dc.subject | Parent | en_US |
dc.subject | Teacher | en_US |
dc.title | Obezitesi olan çocuklarda yavaş bilişsel tempo belirtilerinin araştırılması | en_US |
dc.title.alternative | Investigation of slow cognitive tempo symptoms in children with obesity | en_US |
dc.type | Specialist Thesis | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.owner | Pamukkale University | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.languageiso639-1 | tr | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.openairetype | Specialist Thesis | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
crisitem.author.dept | 14.02. Internal Medicine | - |
Appears in Collections: | Tıp Fakültesi Tez Koleskiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dr. Ülkü GÜMÜŞ Tez.pdf | 3.08 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.