Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38550
Title: | Okul yöneticilerinin teknoloji kullanım yeterliğine ilişkin algıları | Authors: | İncel, Cumhur | Keywords: | Örgüt teknoloji yeterlilik okul yöneticileri |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu araştırmada, okul yöneticilerinin teknoloji kullanımı yeterliklerine ilişkin algıları ve bu algılarının kişisel değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırmada “nedensel karşılaştırmalı ilişkisel tarama modeli” kullanılmıştır. Araştırma 2020–2021 eğitim-öğretim yılı Denizli ilinde merkez ilçelerinde görev yapan okul yöneticileri “Kolaylıkla bulunan örnekleme” yöntemiyle seçilen ve ölçek sorularının tamamına cevap veren 161 okul yöneticisinden veriler toplanmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı; “Kişisel Bilgiler”, “Teknoloji Yeterliği Özdeğerlendirme Ölçeği” olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Okul yöneticilerinin teknoloji kullanım yeterlikleri e posta alt boyutuna ilişkin algıları e-posta boyutunda bütün maddelerde ve alt boyutta ortalamanın “Çok iyi” seviyesinde olduğu ve okul yöneticilerinin teknoloji yeterliklerinin e posta boyutunda çok iyi seviyede olduğu tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin teknoloji kullanım yeterlikleri web internet alt boyutuna ilişkin algılarında bir madde hariç bütün maddelerin ve boyut ortalamasının “iyi” seviyesinde olduğu ve okul yöneticilerinin teknoloji yeterliklerinin entegre uygulamaların kullanımında iyi seviyede olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul yöneticilerinin teknoloji kullanım yeterlikleri teknolojiyle öğretim alt boyutuna ilişkin algılarını genel olarak “iyi” seviyesinde olduğu ve okul yöneticilerinin teknoloji yeterliklerinin teknolojiyle öğretim yapma ve eğitimde teknolojinin etkin ve aktif kullanımının iyi derecesinde ve üst düzeyde kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.Okul yöneticilerinin teknoloji kullanım yeterlikleri ve alt boyutlarına ilişkin algıları analizinde en yüksek ortalamanın web internet boyutunda olduğu ve bunu sırasıyla entegre uygulamalar alt boyutu, e posta alt boyutlarının “Çok iyi” seviyesinde izlediği, teknoloji yeterliliği genel algıları ve teknolojiyle öğretim alt boyutunun “İyi” seviyesinde izlediği tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin teknoloji kullanımı yeterliklerinin iyi ve çok iyi düzeyinde olduğu ve teknolojiyle öğretim ve genel ortalamanın diğer boyutlar içinde en düşük ortalamaya sahip oldukları görülmüştür. Okul yöneticilerinin teknoloji kullanım yeterlikleri ve alt boyutlarına ilişkin algılarının eğitim düzeyi, medeni durum, ödül alma durumu ve okulun bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik düzeyine göre farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Ancak cinsiyet, çalışma unvanı, yaş ve kıdeme göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Farklılıklarla ilgili olarak okul yöneticilerinin teknoloji kullanım yeterlikleri ve alt boyutlarına ilişkin algılarının cinsiyet değişkenine göre erkek okul yöneticileri lehine farklılık olduğu ve teknoloji kullanımları düzeylerinin erkeklerin kadınlardan üstün olduğu, çalışma unvanı değişkenine göre müdür yardımcılarına göre okul müdürlerinin yeterliklerinin yüksek olduğu ve okul müdürleri lehine olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul yöneticilerinin teknoloji kullanım yeterlikleri ve alt boyutlarına ilişkin algılarının yaş değişkenine göre entegre uygulamalar ve teknolojiyle öğretim alt boyutlarında anlamlı farklılık görülmez iken eposta, web internet ve teknoloji yeterliliği ölçeği genel olarak anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Analizde bütün boyutlar ve ölçeğin genel ortalamasında en yüksek ortalamanın 27-37 yaş aralığındakilere ait olduğu ve yaş ilerledikçe ortalamaların düştüğü tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin teknoloji kullanım yeterlikleri ve alt boyutlarına ilişkin algılarının kıdem değişkenine göre entegre uygulamalar ve teknolojiyle öğretim alt boyutlarında farklılık görülemez iken e posta, web internet alt boyutlarıyla teknoloji yeterliliği ölçeği genel olarak anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. E posta, web internet alt boyutlarıyla ölçeğin genelinde kıdeme göre bütün boyutlar ve ölçeğin genel ortalamasında en yüksek ortalamanın kıdemi 15 yıldan az olanlara ait olduğu ve kıdem süresi arttıkça yeterlik ve ortalamanın düştüğü tespit edilmiştir. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/38550 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cumhur İNCEL Proje.pdf | 1.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
100
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
316
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.