Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38675
Title: Ortaokul öğrencilerinin okuma güdülenmeleri ile ebeveynlerinin eğitim düzeyi ve okuma kültürü görünümleri arasindaki ilişki üzerine bir inceleme
Other Titles: A research on the relationship between secondary school students’ reading motivation and their parents’ educational level and reading profile
Authors: Telli, Ayşe
Advisors: Öztürk, Nurettin
Keywords: Ortaokul
okuma
güdülenme
ebeveyn
okuma kültürü
eğitim düzeyi
Secondary school
reading
motivation
motivetion for reading
reading cultures
parents
educational level
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin okumaya karşı güdülenme görünümlerinin belirlenmesi, elde edilen verilerin ebeveynlerin eğitim düzeyi ve okuma kültürleri bağlamında değerlendirilmesi amaçlanmıştır. İnceleme ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir ve sormaca tekniği kullanılmıştır. İncelemenin çalışma grubunu Denizli ilinde bir ortaokulda öğrenim gören 335 ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerinin elde edilmesinde Wigfield ve Guthrie (1997) tarafından geliştirilen Durmuş (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan “Okuma Motivasyonu Anketi / Motivations for Reading Questionnaire (MRQ)” madde sınırlaması yapılmış hâli ve araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Sormaca 34 maddeden oluşmaktadır, sormacada yer alan sorulara verilen yanıtlar beşli likert yöntemine uygun oluşturulmuştur. Toplanan verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Elde edilen veriler incelendiğinde ortaokul öğrencilerinin okumaya karşı güdülenme düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin okuma güdülenmelerinde ise ebeveynlerin eğitim düzeylerinin ve okuma kültürlerinin etkili olduğu, bazı alt boyutlarda anlamlı farklılar olduğu tespit edilmiştir.
The purpose of this study is to determine the motivational views of secondary school students towards reading and to evaluate the data obtained in the context of the parents' educational levels and reading cultures. The study has been designed in relational survey model. A questionnaire technique has been used in the survey. The study group of the survey consists of 335 students registered in the 5th, 6th, 7th and 8th grades in a secondary school in Denizli Province. In order to obtain research data, “Motivations for Reading Questionnaire (MRQ)” that was developed by Wilfred and Guthrie (1997) and was adapted into Turkish by Durmuş (2014) has been used in an option-limited form together with a personal information form that has been prepared by the researcher. The questionnaire consists of 34 items. The answers given to the questions in the questionnaire have been formed in accordance with the five-point Likert method. SPSS program has been used in the analysis of the collected data. When the data obtained are examined, it is seen that the motivation of secondary school students towards reading is high, and it is also observed that the education levels and reading cultures of their parents have an effect on their motivation.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38675
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ayşe Telli.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

128
checked on Jul 29, 2024

Download(s)

196
checked on Jul 29, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.