Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38767
Title: | Belediyeler tarafından sağlanan ulaşım hizmetleri ekonomisi ve vergilendirilmesi | Other Titles: | Economy and taxation of transportation services provided by municipalities | Authors: | Altan, Murat | Keywords: | Belediye ulaşım ekonomi vergi Municipality transportation economy tax |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | Abstract: | Ülkemizde büyük yerleşim yerlerinin en önemli sorunlarından biri şehir içi toplu ulaşımdır. Çünkü birçok şehir merkezinde hizmet ve üretim alanları hızla genişlemekte, buna karşın şehir merkezlerindeki yerleşim alanları daralmakta ve yerleşim alanları şehir merkezinin çevresine doğru yayılarak şehirlerin büyümesine neden olmaktadır. Şehirlerin büyümesi ile oluşan insan hareketliliği ise kent içi toplu ulaşım hizmetine olan talebi arttırmıştır. Şehir merkezinden uzağa yayılan yerleşim alanları ile şehir merkezleri arasında gerçekleşen insan hareketliliği hem trafiğin yoğunlaşmasına hem de trafik kaynaklı önemli maliyetlerin oluşmasına neden olmaktadır. Aynı zamanda bu trafik yoğunluğunun olumsuz çevresel etkileri olmaktadır. Şehir içi toplu taşıma hizmetinin sunumunda belediyelere önemli görevler düşmektedir. Özellikle büyükşehir belediyeleri hizmet alanlarının il sınırlarının tümü olması dolayısıyla şehir içi toplu taşıma hizmetlerinin sunumunda çok daha önemli bir görev üstlenmiştir. Ancak sermayesinin yüzde yüzü belediyeye ait ulaşım şirketleri üzerinden gerçekleştirilen hizmet sunumu sonucunda söz konusu şirketler zarar etmekte ve belediye meclisinden sermaye artırımı ile sübvanse edilerek bu hizmeti sürdürmektedirler. One of the most important problems of metropolitan cities and other large settlements in Turkey is urban public transportation. Because the service and production areas in many city centers are expanding rapidly, on the other hand, the residential areas in the city centers are shrinking and the residential areas are spreading towards the periphery of the city center, causing the cities to grow. The human mobility created by the growth of cities has increased the demand for urban public transportation services. The human mobility between the residential areas spread far from the city center and the city centers causes both traffic intensification and significant traffic-related costs. At the same time, this traffic density has negative environmental effects. Municipalities have important duties in the provision of urban public transportation services. Especially metropolitan municipalities have undertaken a much more important task in the provision of urban public transportation services, since their service areas are all within the provincial borders. However, municipalities and especially metropolitan municipalities cannot generate any income from urban public transportation services. As a result of the service provision, which is carried out through transportation companies whose capital is 100% owned by the municipality, these companies make losses and continue this service by subsidizing with a capital increase from the city council. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/38767 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MURAT ALTAN.pdf | 813.82 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
92
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
152
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.