Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38774
Title: | Metrocar araçların sabit ivmeli hareketi | Other Titles: | Fixed acceleration of metrocar vehicles | Authors: | Emik, Hüseyin | Advisors: | Tola, Abdullah Tahsin | Keywords: | Metrocar Araçlar Otonom Araçlar Sabit İvme İvmelİ Hızlanma ve İvmeli Yavaşlama Metrocar Vehicles Autonomous Vehicle Accelerated Acceleration and Accelerated Deceleration Fixed Acceleration |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Trafikte artan araç sayısı ile birlikte kaynağı sürücü olan kazalar da bir hayli artmıştır. Sürücünün dikkatsiz davranması, trafik kurallarına uymaması ve kuralları dikkate almamasından kaynaklı kazalar hem can kayıplarına hem de maddi hasarlara neden olmuştur. Günümüzde ilerleyen teknoloji ile birlikte can ve mal kayıplarının önüne geçmek adına uzaktan kontrol edilebilen araçlara veya sürücüsüz araçlara ilgi de bu nedenle artmıştır. Sürücüsüz araçlar ile birlikte yaşanan olumsuzluklar en aza indirgenecek aynı zamanda kişilere zaman yönünden büyük avantaj sağlayacaktır. Yapılan tez çalışmasında tek şeritli özel bir yolda ister araca binen kişi tarafından isterse de bir operatör tarafından hızlanma ve yavaşlama ivmesi belirlenerek, sabit ivme ile hızlanması veya sabit ivme ile yavaşlaması sağlanmıştır. Bu özel yolda araç ilerlerken kişi araç içerisinde sosyal faaliyetlerini ya da fiziksel ihtiyaçlarını çok kolay bir şekilde gerçekleştirebilir. Yapmış olduğumuz bu çalışmada 1/10 boyutunda bir RC model araç tasarlanmış, bu araca uygun yazılım geliştirilmiş ve araç özel bir yolda denenmiştir. Along with the increasing number of vehicles in traffic, the accidents whose source is the driver have also increased considerably. The driver’s inattention, non-compliance with traffic rules and ignoring the rules caused both dies and material damages. Today, with advanced technology, the interest in vehicles that can be remote controlled to prevent loss of life and property or driverless vehicles has increased. Disadvantages of self-driving vehicles will be minimize, also it will be provide great advantage to people. In the thesis study, the acceleration and deceleration were determined by either the person riding the vehicle or an operator on a single lane special road, and it was accelerated with constant acceleration or decelerated with constant acceleration. While the vehicle is moving on this special road, the person can easily perform her social activities or physical need in the vehicle. In this study we have done, an RC model vehicle has been designed with a size of 1/10, software suitable for this vehicle has been developed and the vehicle has been tested on a special road. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/38774 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10425541.pdf | 3.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.