Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38788
Title: Banka müşterilerinin müşteri segmentasyonuna göre finansal okuryazarlık düzeylerinin ölçülmesi
Other Titles: Measuring financial literacy levels of bank customers according to customer segmentation
Authors: Tatlıdil, Özge Kübra
Advisors: Meder Çakır, Hafize
Keywords: Finansal Okuryazarlık
Finansal Okuryazarlığın Önemi
Finansal Eğitimin Önemi
Faktör Analizi
Çoklu Karşılaştırma Testleri
Financial literacy
Importance of Financial Literacy
The Importance of Financial Education
Factor Analysis
Multiple Comparison Tests
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmada bankaların potansiyel müşteri gruplarının sınıflandırılarak finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi ve faktör gruplarının katılımcıların demografik özeliklerine göre finansal okuryazarlık faktörleri arasında farklılıkların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu sebeple çalışmamıza Denizli ili Honaz ilçesinde bulunan banka müşteri grupları üzerinde bir anket çalışması uygulanmıştır. Bu tez çalışmamız üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde finansal okuryazarlık kavramı ve önemi ele alınmıştır. İkinci bölümde ise finansal okuryazarlık ile yapılan çalışmalar ve bunların sonuçları incelenmiştir. Üçüncü bölümde ise katılımcıların demografik özellikleri, finansal okuryazarlık anket soruların değerlendirilmesi ve yorumlaması yapılmıştır. Katılımcıların anket sonuçlarına göre demografik özellikleri ile müşteri gruplarına göre yapılan analiz sonuçları belirlediğimiz faktör yüklerimizle karşılaştırılmış ve müşteri grupları ve demografik özeliklerin faktörle arasında anlamlı bir ilişki olduğu ortaya konulmuştur.
In this study, it is aimed to measure the financial literacy levels of the banks by classifying the potential customer groups and to determine the differences between the financial literacy factors of the factor groups according to the demographic characteristics of the participants. For this reason, a survey study was applied to bank customer groups in Honaz district of Denizli province. This thesis consists of three parts. In the first chapter, the concept of financial literacy and its importance are discussed. In the second part, studies with financial literacy and their results are examined. In the third part, the demographic characteristics of the participants, the evaluation and interpretation of the financial literacy survey questions are made. The analysis results were compared with the factor loads according to the survey results. We determined the demographic characteristics of the participants according to the customer groups. Finally it was revealed that there was a significant relationship between the customer groups and demographic characteristics and the factor.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38788
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Özge Kübra Tatlıdil.pdf1.75 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

158
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

244
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.