Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38799
Title: 2018 – 2019 öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlayan müzik eğitimi anabilim dalı ses eğitimi dersinin incelenmesi
Other Titles: The analysis of voice training course which has been i?mplemented since the school year of 2018 and 2019 in the deparment of music education
Authors: Ünlü, Fulden
Advisors: Akyüzlüer, Fatıma
Keywords: Ses eğitimi
bireysel ses eğitimi
müzik eğitimi
ders içeriği
Voice training
individual voice training
music education
course content
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı, müzik eğitimi anabilim dalı ses eğitimi dersini; içerikleri ve ders süresi bakımından incelemektir. Tarama modeli, nicel yöntem ve nitel yöntemin kullanıldığı araştırmanın örneklemini, müzik eğitimi anabilim dallarında görev yapmakta olan ses eğitimi dersi öğretim elamanları oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, COVID-19 pandemisi nedeniyle internet üzerinden yapılan anket tekniği aracılığıyla toplanmıştır. Anket verileri, yüzde (%) ve frekans (f) şeklinde açıklanmıştır. Açık uçlu sorular ise içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiş ve kodlanmıştır. Araştırmada, uzman görüşleri doğrultusunda alt problemler çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, ses eğitimcileri, öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre ses eğitimi dersi içeriğini yeniden düzenlemeye ihtiyaç duymaktadırlar. Uzmanlar, ses eğitimi ders içeriğinin, her öğrencinin gelişimine bağlı olarak aktif şekilde güncellenmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Ses eğitimi dersinin içerikleri ile toplam ders saatleri karşılaştırıldığında; uzmanların toplam ders süresini yeterli bulmadığı, haftada bir saat ders süresini yeterli bulmadığı gözlenmiştir. Araştırmada, uzmanların ses eğitimi dersinin iki yarıyıl sonunda öğrencide beklenen başarı durumunu karşılamadığı kanaatinde olduğuna ulaşılmıştır. Araştırmanın bulguları, ses eğitimi dersinin iki yarıyıldan dört ya da daha fazla yarıyıllara çıkarılması gerektiğini ortaya çıkarmaktadır. Elde edilen bulgular sonucunda ses eğitimine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
The aim of this research is to analyze the voice education course in the department of music education in terms of content and course duration. The sample of the research, in which the scanning model, quantitative method and qualitative method were used, consists of voice training lecturers working in the departments of music education. The data of the study were collected through the survey technique carried out on the internet due to the COVID-19 pandemic. Survey data were explained as percentage (%) and frequency (f). Open-ended questions were analyzed and coded with content analysis method. In the research, sub-problems were analyzed in line with expert opinions. When the results of the research were examined, voice educators need to rearrange the content of the voice training course according to the individual differences of the students. Experts stated that the content of the voice training course should be actively updated depending on the development of each student. When the contents of the voice training course and the total course hours were compared; it was observed that the experts did not think that the total course time, and one hour per week were sufficient. In the research, it was concluded that the experts thought that the voice training course did not meet the expected success of the student at the end of the two semesters. The findings of the research reveal that the voice training course should be extended from two semesters to four or more semesters. As a result of the findings, suggestions were made regarding voice training.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38799
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10428430.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

76
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

140
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.