Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38866
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorArslan, Recep Şahin-
dc.contributor.authorTürkkaynağı, Uğur-
dc.date.accessioned2022-01-05T08:41:27Z
dc.date.available2022-01-05T08:41:27Z
dc.date.issued2021-06-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/38866-
dc.description.abstractSpeaking is acknowledged as an important skill both by language learners and teachers as most language learners evaluate their overall language proficiency based on their development in speaking skill. However, in EFL contexts, it has usually been observed that students have difficulty in engaging in conversation and participating in oral activities despite having sufficient knowledge about the language itself. Previous research into the causes of this issue has shown that students do not have the opportunity to practice their oral skills once they step out of the classroom. This quasi-experimental study aimed to explore the use of speaking e-portfolios, or electronic portfolios, as out-of-class speaking practice tools and its effects on students’ speaking self-efficacy perceptions. The study was conducted with 42 students in the 2020-2021 academic year at the English Preparatory Program of Pamukkale University, Turkey. Two groups of pre-existing B1 level students were assigned as the experimental group and the control group. Over the course of eight weeks, the students in the experimental group kept speaking e-portfolios on Google Classroom by completing various speaking tasks adapted from the coursebook, while the control group students engaged in similar speaking tasks during the class hours. The students’ pre and post-test results of the Speaking Self-efficacy Beliefs Scale were compared in order to determine whether speaking e-portfolio implementation affected their speaking self-efficacy perceptions. The results of independent samples t-test and paired samples t-test indicated that there was a statistically significant increase in the experimental group students’ speaking self-efficacy perceptions. Another aim of the study was to explore students’ perceptions of speaking e-portfolio process. At the end of the speaking e-portfolio implementation process, the experimental group students were given a questionnaire and participated in semi-structured interviews. The results of the questionnaire and the interviews showed that students had positive attitudes towards speaking e-portfolio implementation. The students mostly valued the e-portfolio process regarding its contributions to their self-reflection, and self-assessment of their speaking skills, and to the improvement of their speaking skills, especially in terms of organizing speech, vocabulary, and pronunciation. Besides, the students reported that they experienced a sense of accomplishment and increased their motivation and self-confidence in their speaking skills. On the other hand, the results showed that the students were mostly challenged by time constraints and program workload during the process.en_US
dc.description.abstractYabancı dil öğrencileri, genel dil becerisi yeterliklerini konuşma becerisindeki gelişimleri üzerinden değerlendirdikleri için konuşma becerisi hem yabancı dil öğrencileri hem de öğretmenleri tarafından önemli bir beceri olarak kabul edilir. Ancak İngilizcenin yabancı dil olarak öğrenildiği ortamlarda, öğrencilerin dil ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmalarına rağmen iletişim kurmakta ve sözlü aktivitelere katılmakta zorluk yaşadıkları çoğunlukla gözlenmektedir. Bu konuda daha önce yapılan çalışmalar, bunun sebebinin öğrencilerin sınıf ortamı dışında konuşma becerileri pratiği yapma olanaklarının olmadığını göstermiştir. Bu yarı deneysel çalışma, konuşma e-portfolyolarının ya da elektronik porfolyoların ders-dışı konuşma pratiği araçları olarak kullanımını ve bunun öğrencilerin konuşma becerisi öz-yeterlik algıları üzerindeki etkilerini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu çalışma, 2020-2021 akademik yılında Pamukkale Üniversitesi İngilizce Hazırlık Programında eğitim görmekte olan 42 öğrenci ile yürütülmüştür. Önceden oluşturulmuş iki B1 seviyesi öğrenci grubu, deney grubu ve kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Sekiz hafta boyunca, deney grubundaki öğrenciler Google Classroom’da ders kitabından uyarlanan çeşitli konuşma e-portfolyosu ödevleri hazırlarken, kontrol grubu öğrencileri benzer konuşma aktivitelerini ders saatleri içinde tamamlamıştır. Konuşma e-portfolyosu uygulamasının, öğrencilerin konuşma becerisi öz-yeterlik algılarına etkisini belirlemek için öğrencilerin Konuşma Becerisi Öz-yeterlik Görüşleri Ölçeği ön test ve son test sonuçları karşılaştırılmıştır. Bağımsız gruplar t-testi ve eşleştirilmiş gruplar t-testi sonuçlarına göre deney grubundaki öğrencilerin konuşma becerisi öz-yeterlik algılarında istatistiki olarak anlamlı bir artış olmuştur. Bu çalışmanın bir diğer amacı da öğrencilerin konuşma e-portfolyosu süreci ile ilgili düşüncelerini araştırmaktır. Bu amaçla sekiz haftalık konuşma e-portfolyosu sürecinin sonunda deney grubu öğrencileri anket tamamlamış ve yarı-yapılandırılmış görüşmelere katılmıştır. Anket ve görüşmelerin analizi, öğrencilerin genel olarak konuşma e-portfolyosu uygulamasına ilişkin pozitif tutumları olduğunu göstermiştir. Öğrenciler, çoğunlukla konuşma e-portfolyosu sürecinin konuşma becerilerinin öz-yansıtma ve öz-değerlendirmesine ve özellikle konuşmayı organize etme, kelime kullanımı ve telaffuz bakımından konuşma becerilerine katkı sağladığını bildirmişlerdir. Buna ek olarak, öğrenciler, konuşma e-portfolyo uygulaması sayesinde konuşma becerileri ile ilgili olarak başarı duygusu tecrübe ettiklerini ve bunun motivasyon ve öz-güvenlerini arttırdığını ifade etmiştir. Diğer yandan sonuçlar, öğrencilerin çoğunlukla zaman kısıtlılıkları ve program ders yükü bakımından e-portfolyo uygulamasında zorluk yaşadıklarını göstermiştir.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSpeaking E-portfolioen_US
dc.subjectSpeaking Self-Efficacyen_US
dc.subjectSpeaking Skillsen_US
dc.subjectGoogle Classroomen_US
dc.subjectElectronic Portfolioen_US
dc.subjectKonuşma E-portfolyosuen_US
dc.subjectKonuşma Becerisi Öz-Yeterliğien_US
dc.subjectKonuşma Becerilerien_US
dc.subjectElektronik Portfolyoen_US
dc.titleInvestigating the use of speaking E-Portfolios in an EFL context and its effectson students’ perceived speaking self-efficacyen_US
dc.title.alternativeİngilizcenin Yabancı Dil Olarak Öğrenildiği Ortamda Konuşma E-Portfolyolarının Kullanımının ve Öğrencilerin Konuşma Becerisi Öz-Yeterlik Algılarına Etkisinin İncelenmesien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid0000-0002-2475-5884-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid678234en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeMaster Thesis-
crisitem.author.dept35.01. Foreign Languages-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Uğur Türkkaynağı.pdf3.62 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

194
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

268
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.