Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38916
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHasret, Yılmaz-
dc.contributor.authorŞahin Baltacı, Hülya-
dc.date.accessioned2022-01-12T11:05:34Z
dc.date.available2022-01-12T11:05:34Z
dc.date.issued2021-12-
dc.identifier.issn1302-1370-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/38916-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17066/tpdrd.1050745-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine whether education students' career adaptability, person–major fit, willingness to work in an area related to one’s major and voluntary choice of it are significant predictors of major satisfaction. In this study, Savickas’ career construction theory and Holland’s theory of vocational choice were used. The research was designed according to the correlational model and included 828 students from the education department of a public university. The results of the hierarchical regression analysis showed that the concern, control, and confidence subscales under career adaptability were significant predictors of major satisfaction, but the curiosity subscale was not. In addition, person–major fit, willingness to work in an area related to one’s major in the future, and voluntary choice of one’s major were significant predictors of major satisfaction among the students.en_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin bölümlerini isteyerek seçmeleri, bölümleriyle ilgili bir alanda çalışmayı istemeleri, kariyer uyumları ve birey-bölüm uygunluk düzeylerinin bölüm memnuniyetinin önemli düzeyde yordayıcısı olup olmadığını incelemektir. Araştırmada Savickas'ın kariyer yapılandırma kuramı ve Holland'ın meslek seçimi kuramı temel alınmıştır. Araştırmada yordamaya yönelik ilişkisel model kullanılmıştır. Araştırma grubunu bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi lisans programlarında öğrenimlerine devam eden 828 öğrenci oluşturmaktadır. Hiyerarşik regresyon analizi sonucunda kariyer uyumunun ilgi, kontrol, güven alt boyutlarının öğrencilerin bölüm memnuniyetinin önemli yordayıcıları olduğu, merak alt boyutunun bölüm memnuniyetinin önemli bir yordayıcısı olmadığı bulunmuştur. Ayrıca birey-bölüm uygunluğu, bölümünü isteyerek seçme ve bölümüyle ilgili bir alanda çalışmayı isteme değişkenlerinin, öğrencilerin bölüm memnuniyetinin önemli yordayıcıları olduğu görülmüştür.en_US
dc.description.sponsorshipThis research was supported by Pamukkale University Scientific Research Projects Coordinatorship under the project numbers 2018EĞBE011 and 2019KKP089.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherTürk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisien_US
dc.relation.ispartofTürk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCareer Adaptabilityen_US
dc.subjectCareer Construction Theoryen_US
dc.subjectMajor Satisfactionen_US
dc.subjectPerson-Major Fiten_US
dc.subjectTheory of Vocational Choiceen_US
dc.subjectKariyer Uyumuen_US
dc.subjectKariyer Yapılandırma Kuramıen_US
dc.subjectBölüm Memnuniyetien_US
dc.subjectBirey-Bölüm Uygunluğuen_US
dc.subjectMeslek Seçimi Kuramıen_US
dc.titlePredictors of major satisfaction among education studentsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.volume11en_US
dc.identifier.issue63en_US
dc.identifier.startpage471en_US
dc.identifier.endpage486en_US
dc.authorid0000-0003-2945-5247-
dc.authorid0000-0002-1105-7470-
dc.identifier.doi10.17066/tpdrd.1050745-
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.scopus2-s2.0-85123713771en_US
dc.identifier.trdizinid1114066en_US
dc.identifier.scopusquality--
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1en-
item.openairetypeArticle-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.author.dept09.05. Educational Sciences-
crisitem.author.dept09.05. Educational Sciences-
Appears in Collections:Eğitim Fakültesi Koleksiyonu
Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection
TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Predictors of Major Satisfaction Among Education Students.pdf336.7 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

SCOPUSTM   
Citations

1
checked on Jun 29, 2024

Page view(s)

34
checked on May 27, 2024

Download(s)

10
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.