Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38916
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Hasret, Yılmaz | - |
dc.contributor.author | Şahin Baltacı, Hülya | - |
dc.date.accessioned | 2022-01-12T11:05:34Z | |
dc.date.available | 2022-01-12T11:05:34Z | |
dc.date.issued | 2021-12 | - |
dc.identifier.issn | 1302-1370 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11499/38916 | - |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.17066/tpdrd.1050745 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to examine whether education students' career adaptability, person–major fit, willingness to work in an area related to one’s major and voluntary choice of it are significant predictors of major satisfaction. In this study, Savickas’ career construction theory and Holland’s theory of vocational choice were used. The research was designed according to the correlational model and included 828 students from the education department of a public university. The results of the hierarchical regression analysis showed that the concern, control, and confidence subscales under career adaptability were significant predictors of major satisfaction, but the curiosity subscale was not. In addition, person–major fit, willingness to work in an area related to one’s major in the future, and voluntary choice of one’s major were significant predictors of major satisfaction among the students. | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin bölümlerini isteyerek seçmeleri, bölümleriyle ilgili bir alanda çalışmayı istemeleri, kariyer uyumları ve birey-bölüm uygunluk düzeylerinin bölüm memnuniyetinin önemli düzeyde yordayıcısı olup olmadığını incelemektir. Araştırmada Savickas'ın kariyer yapılandırma kuramı ve Holland'ın meslek seçimi kuramı temel alınmıştır. Araştırmada yordamaya yönelik ilişkisel model kullanılmıştır. Araştırma grubunu bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi lisans programlarında öğrenimlerine devam eden 828 öğrenci oluşturmaktadır. Hiyerarşik regresyon analizi sonucunda kariyer uyumunun ilgi, kontrol, güven alt boyutlarının öğrencilerin bölüm memnuniyetinin önemli yordayıcıları olduğu, merak alt boyutunun bölüm memnuniyetinin önemli bir yordayıcısı olmadığı bulunmuştur. Ayrıca birey-bölüm uygunluğu, bölümünü isteyerek seçme ve bölümüyle ilgili bir alanda çalışmayı isteme değişkenlerinin, öğrencilerin bölüm memnuniyetinin önemli yordayıcıları olduğu görülmüştür. | en_US |
dc.description.sponsorship | This research was supported by Pamukkale University Scientific Research Projects Coordinatorship under the project numbers 2018EĞBE011 and 2019KKP089. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi | en_US |
dc.relation.ispartof | Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Career Adaptability | en_US |
dc.subject | Career Construction Theory | en_US |
dc.subject | Major Satisfaction | en_US |
dc.subject | Person-Major Fit | en_US |
dc.subject | Theory of Vocational Choice | en_US |
dc.subject | Kariyer Uyumu | en_US |
dc.subject | Kariyer Yapılandırma Kuramı | en_US |
dc.subject | Bölüm Memnuniyeti | en_US |
dc.subject | Birey-Bölüm Uygunluğu | en_US |
dc.subject | Meslek Seçimi Kuramı | en_US |
dc.title | Predictors of major satisfaction among education students | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dc.identifier.volume | 11 | en_US |
dc.identifier.issue | 63 | en_US |
dc.identifier.startpage | 471 | en_US |
dc.identifier.endpage | 486 | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-2945-5247 | - |
dc.authorid | 0000-0002-1105-7470 | - |
dc.identifier.doi | 10.17066/tpdrd.1050745 | - |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.identifier.scopus | 2-s2.0-85123713771 | en_US |
dc.identifier.trdizinid | 1114066 | en_US |
dc.identifier.scopusquality | - | - |
dc.owner | Pamukkale University | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.languageiso639-1 | en | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.openairetype | Article | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
crisitem.author.dept | 09.05. Educational Sciences | - |
crisitem.author.dept | 09.05. Educational Sciences | - |
Appears in Collections: | Eğitim Fakültesi Koleksiyonu Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Predictors of Major Satisfaction Among Education Students.pdf | 336.7 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
SCOPUSTM
Citations
2
checked on Dec 14, 2024
Page view(s)
52
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
18
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.