Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38943
Title: Hizmetkâr liderlik ve yöneticiye güven arasındaki ilişkinin araştırılması
Other Titles: Research of the relati?onshi?p between servant leadershi?p and trust i?n manager
Authors: Ceviz, Merve
Advisors: Aksel, İbrahim
Keywords: Liderlik
Hizmetkâr Liderlik
Güven
Yöneticiye Güven
Leadership
Servant Leadership
Trust
Trust in manager
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Çalışmada öncelikle hizmetkâr liderlik davranışları ve yöneticiye güvenin tanımlamaları yapılmıştır. Hizmetkâr liderlik; herhangi bir güç ve zorlama olmaksızın gönüllü liderliktir. Hizmetkâr liderin temel amacı; başkalarının ihtiyaçlarını kendi çıkarlarının üzerinde tutmak ve onlara hizmet etmektir. Yöneticiye güven ise; çalışanların yöneticileri ile olan ilişkilerinin sonucunda yöneticiye duydukları güven olarak tanımlanır. Bu çalışma hizmetkâr liderlik davranışlarının yöneticiye güven üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirildi. Araştırmanın örneklemini Denizli’de hizmet veren taşımacılık şirketi oluşturmaktadır. Şirketin tüm çalışanlarına ulaşılarak araştırma yapılmıştır. Veriler çalışanların sosyo-demografik özelliklerini belirleyen Tanıtıcı Bilgi Formu, Hizmetkâr Liderlik Ölçeği ve Yöneticiye Güven Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel testler, güvenilirlik ve geçerlilik testleri, anova, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Sonuç olarak araştırmanın ana konusunu oluşturan hizmetkâr liderlik davranışları ve yöneticiye güven arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır.
Initially, servant leadership and trust in manager were defined. The primary purpose of the servant leader is to put the needs of others above own interests and to serve them. Trust in the manager is defined as the trust that the employees have in the manager as a result of the relationship they have with their managers. This study was carried out to determine the effect of servant leadership behaviors on trust in the manager. The sample of the transportation company serving in Denizli. All employees of the company were contacted and the research was conducted. The data were collected with the Introductory Information Form which determine the socio-demographic characteristics of the employess, the Servant Leadership Scale and Trust the Manager Scale. In the analysis of the data, descriptive tests, reliability and validity tests, anova, correlation and regression analyzes were performed. As a result, a positive and significant relationship has emerged between servant leadership behaviors and trust in the manager, which is the main subject of the research.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38943
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10440558.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

130
checked on May 27, 2024

Download(s)

660
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.