Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/39074
Title: Otomotiv cam sanayinde analitik hiyerarşi yöntemi ile tedarikçi seçimi
Other Titles: Supplier selection with analytic hierarchy method in automotive glass industry
Authors: Güngör, Cansu Senem
Advisors: Ay Türkmen, Mevhibe
Keywords: Tedarik zinciri yönetimi
çok kriterli karar verme
tedarikc?i sec?im problemi
AHP
Supply chain management
multi-criteria decision making
supplier selection problem
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Özellikle bu?yu?k o?lc?ekli is?letmelerde tedarikc?i sec?imi, tedarik zinciri yo?netiminin en o?nemli adımlarından birisidir. Bu yüzden is?letmenin kısa ve uzun vade ic?in belirlemis? oldug?u hedeflere ulas?masında o?nemli rol oynamaktadır. Tedarikc?i sec?imi problemi, c?ok sayıda fakto?ru?n dikkate alınmasını gerektiren c?ok kriterli zor bir karar verme problemidir. İs?letmeler tedarikçi seçim ana ve alt kriterlerini kullanarak sürekli çalıştıkları tedarikçilerin u?retim su?rec?lerine müdahale ederek kendi u?retim su?rec?lerinin de verimlilig?inin artmasına katkıda bulunabilirler. Bu c?alıs?mada, otomotiv yan sanayi sekto?ru?nde faaliyet go?steren bir fabrikanın üretime direk etki eden ve satınalma maliyetinde önem arz eden u?ru?n grubundaki tedarikc?ilerin sec?im problemi ele alınmıs?tır. Firmanın tedarikçi değerlendirme ölçütlerine değinildikten sonra firmanın, tedarikçi değerlerken kullandığı kriterler literatüre uyarlanarak, ana ve alt kriterler belirlenmiş Analitik Hiyerarşi Su?reci (AHP) yo?ntemi kullanılarak en iyi tedarikçi belirlenmis?tir. Yapılan çalışmanın sonucu ile firmanın kullandığı tedarikçi değerlendirme ve seçim ölçeği sonucunda ortaya çıkan veriler kıyaslanarak karar verme su?reci ayrıntılı bir s?ekilde analiz edilmis?tir.
Supplier selection, especially in large enterprises, is one of the most important steps in supply chain management. For this reason, it plays an important role in achieving the goals that the business has set for the short and long term. The supplier selection problem is a difficult decision-making problem with multiple criteria that requires consideration of a large number of factors. By using the main and sub-criteria of supplier selection, enterprises can contribute to increasing the efficiency of their own production processes by interfering with the production processes of the suppliers they constantly work with. In this study, the selection problem of suppliers in the product group of a factory operating in the automotive subsidiary industry that directly affects production and is important in the cost of sale was discussed. After addressing the supplier evaluation criteria of the firm, the criteria used by the firm when evaluating the supplier were adapted to the literature and the best supplier was determined using the analytical hierarchy process (AHP) method, where the main and sub-criteria were determined. The decision-making process was analyzed in detail by comparing the results of the study and the data obtained as a result of the supplier evaluation and selection scale used by the company.
URI: https://hdl.handle.net/11499/39074
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cansu Senem Güngör.pdf3.12 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

202
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

506
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.