Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/39083
Title: | İlkokul öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri ile örgütsel sessizlik düzeyleri arasindaki ilişki | Authors: | Çiftçi Kahriman, Gül | Keywords: | İlkokul Öğretmeni Örgütsel Bağlılık Örgütsel Sessizlik |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Örgütsel bağlılık bireyin içerisinde bulunduğu ortama olan sadakatini ifade ederken, örgütsel sessizlik bireyin ortam içerisindeki olay, durum, sorun ve problem gibi olgulara karşı tepkisiz kalması olarak tanımlanabilir. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin yüksek olması okul iklimine olumlu katkı sağlarken, öğretmenlerin daha verimli bir şekilde mesleklerini icra etmelerine yardımcı olur. Örgütsel sessizlik durumunda ise öğretmenlerin kararlara katılamadıkları, okul içerisinde söz sahibi olmadıkları durumu ortaya çıkar. Buna bağlı olarak öğretmenlerin kendilerini okullarından soyutladıkları ve mesleklerini içtenlikle yerine getiremeyeceklerini sonucu ortaya çıkabilir. Bu çalışmanın amacı ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerine ilişkin algıları ile örgütsel sessizlik düzeylerine ilişkin algıları arasındaki ilişkiyi inceleyerek, demografik değişkenlerin örgütsel bağlılık ve örgütsel sessizlik alt boyutlarındaki farklılaşmaları belirlemektir. Genel tarama modellerinden ilişkisel araştırma tekniğinin kullanıldığı çalışmanın evrenini, Denizli ili Acıpayam ilçesindeki ilkokullarda çalışan 277 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgiler formu, örgütsel bağlılık ölçeği ve örgütsel sessizlik ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler t testi ve Anova testi ile analiz edilmiş, örgütsel bağlılık ile örgütsel sessizlik arasındaki ilişki için korelasyon testi uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda öğretmenlerin örgütsel bağlılık alt boyutlarından duygusal bağlılık alt boyutunda anlamlı bir farklılaşmanın olduğu, devam bağlılığı, normatif bağlılık ve genel örgütsel bağlılık düzeylerine ilişkin algılarında ise anlamlı bir farklılık oluşmadığı sonucuna erişilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerine ilişkin algılarının orta seviyede olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin genel örgütsel sessizlik algıları ile kabullenici sessizlik, korunmacı sessizlik ve korumacı sessizlik alt boyutlarına ilişkin görüşlerinde anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeylerine ilişkin algıları orta seviyede olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerine ilişkin algıları ile örgütsel sessizlik düzeylerine ilişkin algıları arasında pozitif yönlü, yüksek düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bu durum öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerine ilişkin algılarının yüksek seviyede olduğu durumlarda, yüksek seviyede örgütsel sessizliğe sebep olacağı sonucuna varılmaktadır. Ayrıca öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeylerine ilişkin algılarının yüksek seviyede olduğunda da örgütsel bağlılık düzeylerine ilişkin algılarının da yüksek seviyede olacağı varılan bir başka sonuçtur. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/39083 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Gül ÇİFTÇİ KAHRİMAN Proje.pdf | 2.46 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
96
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
172
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.