Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/39615
Title: | Turkish efl preparatory class students' and teachers' attitudes towards distance education | Other Titles: | İngilizce hazırlık öğrencilerinin ve öğretmenlerinin uzaktan eğitimine yönelik tutumları | Authors: | Ekici, Muhammet Ramazan | Advisors: | Atmaca, Çağla | Keywords: | Attitude student attitude teacher attitude distance education distance English education Tutum öğrenci tutumu öğretmen tutumu uzaktan eğitim uzaktan İngilizce eğitimi |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | The technological improvements have brought new facilities into language education and distance education is one of them. However, distance education has become a must for every step of education during the COVID-19 pandemic, and teachers and students were required to adapt to this process. This unexpected situation has had different effects on both teachers and students, and their attitudes have also been effected. Hence, revealing the attitudes of preparatory class students and teachers towards distance education and the relationship between the demographic variables of students and their attitudes were the main purposes of this study. The participants of the study are 300 students and 20 teachers from English preparatory class in Istanbul. In order to reveal the attitudes of students, the attitude questionnaire was administered to the participants. 20 students and 20 teachers were interviewed to specify their attitudes towards distance education. The quantitative data were analyzed with the help of SPSS, Independent Sample T-test, One-way ANOVA and Scheffe’s Test, while the qualitative data were subjected to content analysis. The findings of the study demonstrated that the attitudes of both students and teachers towards distance education were positive. There was a statistically significant difference between students’ attitudes and gender, age, English proficiency level and computer access. Nevertheless, there was no statistically significant difference between their attitudes and internet usage duration, previous distance education experience and high school types. Teknolojik gelişmeler dil eğitimine yeni kolaylıklar getirmiştir ve uzaktan eğitim de bu kolaylıklardan biridir. Ancak COVID-19 salgını sürecinde eğitimin her aşaması için uzaktan eğitim bir zorunluluk haline gelmiş ve bu süreçte öğretmen ve öğrencilerin buna uyum sağlaması gerekmiştir. Bu beklenmedik durum hem öğretmenler hem de öğrenciler üzerinde farklı etkiler yaratmış ve onların tutumları da etkilenmiştir. Dolayısıyla hazırlık sınıfı öğrencilerinin ve öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarını ve öğrencilerin demografik değişkenleri ile tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemek bu çalışmanın temel amacını oluşturmuştur. Araştırmanın katılımcıları İstanbul'da İngilizce hazırlık sınıfından 300 öğrenci ve 20 öğretmendir. Öğrencilerin tutumlarını belirlemek için her birine tutum ölçeği uygulanmıştır. Ayrıca, 20 öğrenci ve 20 öğretmen ile uzaktan eğitime yönelik tutumlarını belirlemek için görüşme yapılmıştır. Nicel veriler SPSS, bağımsız grup t testi, tek yönlü ANOVA ve Scheffe testi yardımı ile analiz edilirken nitel veriler ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının olumlu olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin tutumları ile cinsiyet, yaş, İngilizce yeterlilik düzeyi ve bilgisayar erişimi arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte öğrencilerin tutumları ile internet kullanım süreleri önceki uzaktan eğitim deneyimi ve lise türleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/39615 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Muhammet Ramazan Ekici.pdf | 1.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
88
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
202
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.