Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/39643
Title: 3-6 yaş çocuklarının sosyal-duygusal gelişiminde dış mekânda oyun fırsatlarının önemine i?lişkin ebeveyn görüşleri
Authors: Arıtürk, Sümeyye
Keywords: Dış mekan
oyun
ebeveyn
sosyal-duygusal gelişim
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: 2021-2022 eğitim yılında Denizli ili merkez ilçelerinde 3-6 yaş çocuklarının sosyal-duygusal gelişiminde dış mekânda oyun fırsatlarının önemine ilişkin ebeveyn görüşlerini tespit etmek amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Çalışma tarama modelinde ve nicel bir çalışmadır. Araştırma “kolay ulaşılabilir örnekleme” yöntemiyle seçilen anket sorularının tamamına cevap veren 372 ebeveynden elde edilen verilerin analizi ile oluşturulmuştur. Ebeveynlerin dış mekanda oyun fırsatlarına yönelik olarak en fazla fırsat verdikleri alanın evin/apartmanın bahçesi olduğu görülmüştür. Bununla birlikte mahalledeki çocuk parkının da çocukların dış mekan oyun alanı olarak sık sık kullandırıldığı görülmüştür. Ebeveynlerin ev-apartman bahçesi ile mahalledeki oyun parklarını çocuklarının sıklıkla açık oyun alanı olarak kullandıklarını belirtmişlerdir. Mesirelik alanların, çocuk oyun parklarının ve evin/apartmanın önündeki sokak aralarının ise ara sıra dış mekan oyun alanları olarak kullanıldığı görülürken mahalledeki sokak aralarıyla okul saatleri dışında okul bahçelerinin hiçbir zaman kullanılmadığı görülmüştür. Ebeveynlerin çocuklarının gelişiminde dış mekânda oyun fırsatlarını genellikle günde bir defa vermektedirler. Ebeveynlerden günde birden fazla ve sadece hafta sonları izin verirken ayda bir kez bu fırsatı sunanlarında ver olduğu görülmüştür. Dış mekanda geçirilmesine imkan verilen süre genel olarak 1,5-2 saat ve 1 saattir. Bu süreler az ve sınırlı olmakla birlikte çocukların gelişimlerinde önemli katkılar sunmaktadır. Okul öncesi dönemde çocukları olan ebeveynlerin çocuklarının sosyal-duygusal becerilerinin gelişiminde dış mekânda oyun fırsatlarına yönelik olarak büyük oranda çocuklarda doğa sevgisini pekiştireceği ifade edilmiştir. Bununla birlikte farklı yetişkinlerle iletişimler kurabilecekleri, başladığı işi sonuçlandırma becerinin gelişeceği ileri sürülmüştür. Ebeveynlerin çocuklarının sosyal-duygusal becerilerinin gelişiminde dış mekânda oyun fırsatlarının önemini çok iyi bilmektedirler. Ebeveynlerin sosyal duygusal gelişiminde dış mekanda oyun fırsatlarının çocuğun cinsiyeti çocuğun yaşı ve çocuk sayısına göre farklılık göstermediği ancak ebeveynin öğrenim durumu ve ebeveynin mesleğine göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Farklılığın ebeveynin öğrenim durumuna göre lisansüstü mezunlarının çocukların sosyal duygusal gelişimlerinde dış mekan oyunları konusunda ilk ve ortaokul, lise ve üniversite mezunlarından biçimde farklı ve daha olumlu düşünmektedir. Mesleklerine göre öğretmenlerin ortalamasının serbest çalışan ve işçilerden yüksek olduğu, öğretmenlerin çocukların sosyal duygusal gelişimlerinde dış mekan oyunları konusunda serbest çalışan ve işçilerden anlamlı biçimde farklı ve çok daha olumludur.
URI: https://hdl.handle.net/11499/39643
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sümeyye ARITÜRK YL Proje.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

658
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

2,254
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.