Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/41102
Title: Strateji Öğretiminin, İşbirlikli ve Geleneksel Sınıflarda Okuduğunu Anlama Becerileri Üzerindeki Etkileri
Other Titles: The Effect of Strategy Teaching on Students' Reading Comrehension In Cooperative and Traditional Classes
Authors: Doğan, Birsen
Keywords: Eğitim, Eğitim Araştırmaları;Eğitim, Özel;Müzik
Abstract: Problem Durumu: Strateji öğretiminin amacı, öğrenenin öğrenme kapasitesini artırmak, öğrenme bilincini geliştirmek,bağımsız öğrenme özelliği kazanmasını ve isteyerek öğrenmesini sağlamaktır. Bütün strateji öğretim yöntemlerinde ortak olan yön, öğrenenlerin etkin ve strateji kullanma sorumluluğunun artmasıdır. Ülkemizde öğrencilerin stratejileri bilinçli bir şekilde kullanmadıkları görülmektedir. Bu nedenle, okuduğunu anlama stratejilerinin belli bir plan içinde öğretiminin, okuduğunu anlama becerileri üzerinde olumlu etkilerinin olacağı beklenilerek, böyle bir araştırma yapılmasına gerek duyulmuştur. Bu araştırmada, Ezell & Kohler (1992), tarafından geliştirilen Soru-Yanıt İlişkisi (SYİ- Question-Answer Relation-QAR) stratejisi ile Rich & Blake (1994) tarafından kullanılan Resim Çizme stratejisinin bütünleştirilmesi yoluyla oluşturulan strateji programı uygulanmıştır. “Soru Yanıt İlişkisi” stratejisinde üç tip soru oluşturulmuştur. Birinci soru tipi, yanıtı parçada tek cümle olarak yer alan soru tipi, ikincisi yanıtı parçada iki ya da daha fazla cümle içinde yer alan soru tipi, üçüncüsü ise, yanıtı parçada açıkça olmayan dolaylı olarak yanıtlandırılabilen soru tipidir. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı, strateji öğretiminin, işbirlikli ve geleneksel sını?arda, okuduğunu anlama becerileri üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmanın Yöntemi: Araştırmada, öntest-sontest kontrol gruplu deney deseni uygulanmıştır. Deneysel çalışma 4. sını?ardan toplam 154 öğrenci ile dört grup üzerinde yürütülmüştür. Strateji öğretimi, birinci deney grubunda işbirlikli öğrenme yöntemi kullanılarak yapılmış, ikinci deney grubunda ise geleneksel sınıf ortamında yapılmıştır. Kontrol gruplarında ise strateji öğretimi yapılmamıştır. Araştırmanın verileri, Okuduğunu Anlama Testleri ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, Varyans Çözümlemesi, Sche?é Testi kullanılmıştır. Bulgular ve Sonuçları: Araştırma sonunda, strateji öğretiminin okuduğunu anlama becerileri üzerinde olumlu etkileri olduğu belirlenmiştir. Öneriler: Soru sorma ve resim çizme stratejisinin dışında diğer stratejilerin de öğretilmesinin başarı, yaş, tutum, güdü, cinsiyet değişkenleri üzerindeki etkileri araştırılmalıdır.
URI: https://hdl.handle.net/11499/41102
ISSN: 1302-597X
2528-8911
Appears in Collections:Eğitim Fakültesi Koleksiyonu
TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

70
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.