Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/41110
Title: Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi
Other Titles: The Effect of the Instruction Based on Case Studies on Academic Success and Retention Levels in Life Studies Course in Primary School
Authors: Şimşek, Selçuk
Yaşar, Şefik
Keywords: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Abstract: Problem Durumu: Günümüz toplumları, küreselleşen dünyada etkin rol alabilecek bireylere gereksinim duymaktadır. Bu amaçla, karşılaşılan problemlerde ilköğretimden başlayarak öğrencilerin çözüm önerileri bulmalarına olanak tanıyacak biçimde öğrenme tekniklerinin kullanılması gerekmektedir. Örnekolay yöntemi de öğrencilerin toplumsal yaşamda karşılaşmış oldukları problemleri çözebilmelerinde kullanılan bir yöntemdir. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmada; örnekolaya dayalı öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi dersinde öğrencilerin akademik başarı ve kalıcılığına etkisi incelenmiş, bu yöntemin etkili olup olmadığı sınanmıştır. Araştırmanın Yöntemi: Araştırma, deneme modellerinden “öntest-sontest kontrol gruplu model”e göre desenlenmiş ve uygulama 2003–2004 öğretim yılının birinci döneminde Eskişehir Merkez Şehit Ali Gaffar Okkan İlköğretim Okulu’nda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada okulun 3-B ve 3-C sınıflarından biri kontrol, diğeri deney grubu olmak üzere yansız olarak belirlenmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla, öğrencilerin denkleştirilmesinde ve akademik başarıları ile öğrenmedeki kalıcılık düzeylerinin ölçülmesinde “Yaşadığımız Yer” ve “Toplum Hayatımız” ünitelerine ait başarı testleri geliştirilmiştir. Ayrıca, Hayat Bilgisi dersinin örnekolaya dayalı olarak işlenebilmesi için ders planları, örnekolay metinleri, örnekolay metinlerinin resimli biçimleri hazırlanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde; elde edilen öntest, sontest ve kalıcılık testi puan ortalamaları ile puan dağılımlarının standart sapmaları hesaplanmış, gruplar arası karşılaştırmalarda t testinden yararlanılmış ve grupların puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlılığı .05 düzeyinde yorumlanmıştır. Bulgular ve Sonuçları: Araştırmanın öntest sonuçlarına göre deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir fark olmazken (p>0.05), son test ve kalıcılık testleri sonuçlarına göre İlköğretim üçüncü sınıf Hayat Bilgisi dersinde örnekolaya dayalı öğretime göre yapılan uygulamanın akademik başarı ve kalıcılık düzeyleri bakımından kontrol grubundaki öğrencilere göre daha başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar, ilköğretim Hayat Bilgisi dersinin “Yaşadığımız Yer” ve “Toplum Hayatımız” ünitelerinde örnekolay yönteminin etkili olduğunu ortaya koymuştur. Öneriler: Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda, Hayat Bilgisi dersinde örnekolay yönteminden yararlanılabilir. Öğretmenler örnekolay yönetiminin kullanımı ile ilgili olarak hizmetiçi eğitimden geçirilebilir. Örnekolay yönteminin derse ilişkin tutumlarına katkısı konusunda araştırmalar desenlenebilir.
URI: https://hdl.handle.net/11499/41110
ISSN: 1302-597X
2528-8911
Appears in Collections:Eğitim Fakültesi Koleksiyonu
TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

68
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.