Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45501
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTok, Turgut-
dc.contributor.authorBekiş, Zuhal-
dc.date.accessioned2022-06-27T10:57:25Z
dc.date.available2022-06-27T10:57:25Z
dc.date.issued2021-12-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/45501-
dc.description.abstractİnsanlık tarihi boyunca geçmişten günümüze kadar devam eden var olma düşüncesi çeşitli şekillerde vücut bulmuştur. Tamgalar ve kaya resimleri bu düşüncenin günümüze kadar gelen somut örnekleridir. Tamgalar ve kaya resimleri sadece var olma düşüncesinin somut kaynağı değil aynı zamanda insanlık tarihinin gelişim evresinin de temel kaynaklarındandır. Bu kaynaklar, kültürün yaşatılarak ve aktarılarak korunmasında dil ve kültür bakımından ulus bilincinin gelişmesine ve evrensel boyutta milli kimlik bilincinin sağlam temeller üzerine inşa edilmesine olanak sağlamıştır. İnsanlık tarihinin en eski versiyonu olan tamgalar ve kaya resimleri, sadece birer sembol değil aynı zamanda kültürel formların yorumlanması, tanımlanması ve kimliklendirilmesi bakımından değerlendirilen gelişim evrelerinin en önemli aynalarıdır. Gevaruk ve Tırşin Yaylalarında bulunan kaya resimleri bu bağlamda değerlendirilerek insanın kültürel ve bilişsel formlarının açıklanmasına çalışılmıştır. Bölgede beş ana sembol olmak üzere yirmiye yakın sembol tespit edilmiş ve belgendirilmiştir.en_US
dc.description.abstractThroughout the history of mankind, the idea of “existence eden that has continued from past to present has been embodied in various Tamgas and rock paintings are an exemplary example that goes as far as the treatment of this idea. Tamgalar and rock paintings are representative of this idea. tamgalar and rock paintings are not only the concrete source of the idea of “existence aynı but also the basic sources of the developmental stage of human history. It has enabled the development of national awareness in terms of language and culture in the preservation of culture by preserving and preserving it by living and transferring it and building the consciousness of national identity on a solid basis in universal dimension. The earliest version of the history of humanity, tamras and rock paintings are not only symbols, but also the most important mirrors of the stages of development that are evaluated in terms of interpretation, identification and identification of cultural forms. The rock paintings found in Gevaruk and Tırşin Plateaus were evaluated in this context and tried to explain the cultural and cognitive forms of human beings. Nearly twenty symbols, including five main symbols, have been identified and documented in the region.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTamgalaren_US
dc.subjectKaya resimlerien_US
dc.subjectHakkârien_US
dc.subjectGevaruk ve Tırşin Yaylalarıen_US
dc.subjectTamga Rock paintingsen_US
dc.subjectGevaruk and Tırşin Pedestriansen_US
dc.titleGevaruk-Tirşin Yaylaları Kaya Resimleri ve Tamgalaren_US
dc.title.alternativeGevaruk- Tirşin Highlands Rock Picture and Tagsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid735070en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zuhal Bekiş.pdf16.05 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

276
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

778
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.