Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/45510
Title: | Okul müdürlerinin öğretmen performans değerlendirme yeterliliklerinin okul müdürleri ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi | Authors: | Karadeveci, Elvan | Keywords: | Yeterlilik performans değerlendirme denetim okul müdürü |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu araştırmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Denizli ili merkez ilçeleri farklı okul türlerinde görev yapan okul müdürlerinin “Öğretmen Performans Değerlendirme” kapsamında yaptıkları performans değerlendirme yeterliliklerini öğretmenlerin ve okul müdürlerinin görüşleri çerçevesinde tespit etmek, sürece yönelik önerilerde bulunmaktır. Nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Denizli ili Pamukkale ve Merkezefendi ilçelerindeki devlet okullarında görev yapan okul müdürleri ve öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklemini ise 30 okul müdürü ve farklı branşlarda görev yapan 170 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Öğretmen Performans Değerlendirme Süreci Müdür Yeterliliği Ölçeği” kullanılmıştır. Nicel verilerin istatistiksel analizinde, Mann Whitney- U testi ve Kruskall Wallis testleri kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Bozan ve Ekinci tarafından geliştirilen “Öğretmen Performans Değerlendirme Süreci Müdür Yeterliliği (ÖPDSMY) Öğretmen Ölçeği” ve “Öğretmen Performans Değerlendirme Süreci Müdür Yeterliliği (ÖPDSMY) Okul Müdürü Ölçeği” kullanılmıştır. Öğretmen ve okul müdürleri için 43 aynı maddeden oluşan kendi bakış açılarıyla cevapladıkları ölçme aracı kullanılmış ve maddeler amaç boyutunda, güvenirlik, yeterlilik, ölçek yeterliliği, uygulama ve değerlendirme alanlarında beş alt ana başlık altında ele alınarak incelenmiş, araştırma sonuçları değerlendirilmiştir. Yapılan araştırma sonuçlarına göre; amaç boyutuna dair bulgular performans değerlendirmeyi (denetim) öğretmene rehberlik amacıyla, öğretmeni cezalandırmak veya ödüllendirmek amacıyla yapar başlığı altında değerlendirilmiş, “Öğretimi geliştirmek amacıyla yapar” maddesi “katılıyorum” düzeyinde en yüksek ortalama değerde görüş bildirilmiştir. Yeterlilik boyutunda öğretmenlerin en düşük ortalama değerde görüş bildirdikleri madde “Farklı alanlardaki öğretmenlerin (branşların) performans değerlendirmesini yapabilecek yeterlilikte” “kararsızım” düzeyinde görüş bildirmişlerdir.Güvenirlik boyutuna bakıldığında okul müdürlerinin “Sendikal baskı hissetmem” maddesine “kesinlikle katılıyorum” düzeyinde görüş bildirmeleri dikkat çekmektedir. Çünkü öğretmenler aynı maddeye “katılıyorum” düzeyinde görüş bildirmişlerdir. Öğretmenlerin demografik özelliklerine bakılarak yapılan araştırma sonucunda cinsiyet grupları ile müdür yeterliliklerinin “amaç, yeterlilik, ölçek yeterliliği ve uygulama değerlendirme” boyutunda anlamlı bir fark görülmüş, ancak diğer araştırma sonucu “güvenirlik” boyutunda anlamlı bir fark görülmemiştir.Hizmet yılı değişkenine göre yapılan araştırma sonucunda tüm boyutlar incelendiğinde anlamlı bir fark görülmemiştir.Öğretmen görüşleri tüm alt boyutlar incelendiğinde okul türüne göre anlamlı bir fark görülmemektedir. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/45510 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Elvan KARADEVECİ.pdf | 1.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
102
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
348
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.