Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/45529
Title: | Anadolu masal anlatıcılığı eğitimi almış okul öncesi öğretmenlerinin eğitim durumlarında masalın kullanılmasına ilişkin görüşleri | Other Titles: | Views of preschool teachers who got the anatolian storytelling training on using the stories in teaching and learning practices | Authors: | Uç, Zeynep | Advisors: | Tuncel, İbrahim | Keywords: | Anadolu masalları Anadolu masal anlatıcısı Anadolu masal anlatıcılığı eğitimi masal anlatıcısı eğitim durumları okul öncesi eğitim |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu araştırmada, Anadolu masal anlatıcılığı eğitimi almış okul öncesi öğretmenlerinin Anadolu masallarını eğitim durumlarında kullanmalarına ilişkin görüşlerini incelemek böylece masal anlatıcılığı uygulamalarının eğitim durumlarına katkısını ve sınırlılıklarını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına göre yürütülmüştür. Bu araştırmada, durum çalışması desenlerinden, bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Denizli ili ve ilçelerinde görev yapmakta olan Anadolu masal anlatıcılığı eğitimi almış 20 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; masalın planlanması, masal kullanmanın öğrenci gelişimine katkısı, masalla birlikte kullanılan yöntem ve teknikler, masal kullanmanın sınıf yönetimine katkısı, masal kullanmanın sınırlılıkları ana temalarına ulaşılmıştır. Anadolu masal anlatıcılığı eğitimi alan okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerine göre; öğretmenlerin, masalı planlama aşamasında öğrenci yaş seviyesine ve planlarında yer alan kazanım göstergelere, kavram, belirli gün haftalara ve konuya göre masal seçmeye çalıştıkları, fiziksel ortam hazırlığı ve araç gereç hazırlığı yaptıkları, masalın Türkçe etkinliği, görsel sanat ekinliği ve drama etkinliği ile bütünleştirerek plana eklenerek kullanılabildiği; okul öncesi eğitim programı ile masalın bütünleştirilebildiği programın hedeflediği dil gelişimini, sosyal duygusal gelişimi, motor gelişimi desteklediği, öğretmenlerin masal uygulamaları yaparken en çok soru cevap ve canlandırma/dramatizasyon yöntem ve tekniklerinden yararlandıkları; masal kullanmanın sınıf ortamına ve ilişkilerin düzenlenmesine destek olduğu; özellikle masal kullanmanın öğrencilerle göz teması kurmayı kolaylaştırdığı ve öğrencilerin meraklarını artırdığı ve zaman yönetimi açısından sınıf yönetimine katkısı olduğu; masal uygulamalarının derlenen masal sayısı, masalın içeriği, kazanım göstergelere uygun masal bulamama, yaş grubu seviyesine uygun masal bulamama olarak sınırlandığı sonucuna ulaşılmıştır. In this study, it is aimed to examine the opinions of preschool teachers who have been trained in Anatolian storytelling on their use of Anatolian fairy tales in educational situations, thus to reveal the contribution and limitations of storytelling practices to their educational status. The research was carried out according to the case study, which is one of the qualitative research methods. In this study, holistic single case design, one of the case study designs, was used. The study group of the research was determined by the maximum variation sampling method, one of the purposive sampling methods. The study group of the research consists of 20 preschool teachers who have been trained in Anatolian storytelling, working in Denizli province and its districts. A semi-structured interview form developed by the researcher was used as a data collection tool. Content analysis was performed on the data of the research. As a result of the research; main themes were reached planning of fairy tale, contribution of using fairy tale to student development, methods and techniques used with fairy tales, contribution of using fairy tales to classroom management, limitations of using fairy tales. According to the opinions of preschool teachers who received Anatolian storytelling training; in the planning stage of the tale, the teachers tried to choose tales according to the age level of the student and the achievement indicators in the plans, the earnings, the specific days, the weeks and the subject; they prepared the physical environment and prepared the equipment, the tale can be used by integrating it with Turkish activity, visual art activity and drama activity and adding it to the plan; it supports the language development, social emotional development and motor development targeted by the program, in which the preschool education program and the fairy tale can be integrated, it was determined that teachers mostly benefited from question-answer and animation/dramatization methods and techniques while making fairy tale applications; using fairy tales supports the classroom environment and the regulation of relations; especially using fairy tales facilitates eye contact with students and increases students' curiosity and contributes to classroom management in terms of time management; It was concluded that tale applications were limited as the number of tales compiled, the content of the tale, the inability to find tales suitable for the outcome indicators, and the inability to find tales suitable for the age group level. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/45529 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Zeynep Uç.pdf | 1.26 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
370
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
2,562
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.